אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

יוזמת 'בתי-הכנסת הפתוחים' של צעירי-חב"ד תופסת תאוצה, והשנה יופעלו ברחבי הארץ מאתיים חמישים ואחד בתי-כנסת כאלה, שבהם יתפללו עשרות-אלפי יהודים חילוניים את תפילות יום-הכיפורים. מתברר שרבים בציבור החילוני מרגישים הרבה יותר נוח לבוא להתפלל במקום המיועד לאנשים כמותם, שבו מוגשת חוויית התפילה בדרך נעימה ומסבירת-פנים.

מארגני המיזם מספרים כי הלובי של קניון אבן-יהודה יהפוך לבית-כנסת ביום-הכיפורים. כך גם היכל התרבות בראשון לציון, אולם השמחות ארמון דוד בחדרה, בית האומנים ברחובות, מתנ"ס דיונה באשדוד, ואולם הכנסים במתחם נאות גולף בקיסריה.

במקומות רבים מוקמים אוהלי-ענק ממוזגים לצורך התפילה, כמו בנאות אפקה, בכוכב הצפון וברמת אביב ג' בתל-אביב, בשכונת רמות ב' בירושלים, במתחם הקאנטרי באשדוד, ובשכונת נווה-ים בראשון-לציון.

המבצע הגדול מלווה בקמפיין פרסומי בסלוגן: 'שמרנו לכם כיסא'. מסע הפרסום שמקיימים צעירי חב"ד מזמין את הציבור לבוא לתפילות המתנהלות במתכונת שמתאימה גם לציבור חילוני. גם אתר אינטרנט מיוחד  (kipur.org) מספק לציבור מידע מפורט על זמני התפילות ועוד פרטים על כל אחד ואחד מבתי-הכנסת.

"התברר לנו כי רבים מרגישים לא בנוח לבוא לבית-כנסת רגיל, שבו הם קצת הולכים לאיבוד ולא מצליחים לעקוב אחר סדר התפילה", אומר הרב יוסף-יצחק אהרונוב, יו"ר צעירי חב"ד. "בית-הכנסת הפתוח עונה על הצורך הזה. שם ימצא המבקר בני-אדם כמותו, ולא תהיה לו שום סיבה לחוש מבוכה. אנחנו דואגים לשתף את הקהל בכל מהלך התפילה, ולהסביר בדיוק מה אומרים ומה עומדים לעשות בכל שלב". לצורך זה נערכו שליחי חב"ד עם מלאי גדול של כיפות וחוברות תפילה מיוחדות, שהותאמו לקהל המתפללים הזה.

ועוד תופעה מעניינת עליה מדווחים בחב"ד: עשרות בתי-כנסת כאלה פונים במיוחד אל ציבור העולים ממדינות חבר העמים. בריכוזי עולים גדולים, כמו אשדוד, לוד, באר-שבע, נצרת-עילית, ירושלים ועוד, ינוהלו התפילות על-ידי שליחי חב"ד דוברי רוסית, שיסבירו בשפה הרוסית את סדרי התפילות. שם גם ימתינו לעולים מחזורים מתורגמים לרוסית. בשנים האחרונות יש בקרב העולים מגמה גוברת לבוא לבתי-הכנסת בימים הנוראים.

ואולי גולת הכותרת של תפילות הימים הנוראים מתרחשת דווקא בקיבוצים. השנה ניתן יהיה למצוא גם בקיבוצים ותיקים, כמו בית-השיטה, בית-אלפא, חפציבה, מסילות, רשפים ושדה-נחום, תפילות בהשתתפות עשרות מחברי המשק, אשר מתפללים את 'כל נדרי' ו'נעילה' כתף-אל-כתף עם שליחי חב"ד.