השר ארדן
השר ארדןפלאש 90
השר לאיכות הסביבה גלעד ארדן אומר לערוץ 7 כי ביקורו היום בעיר הפלשתינית הנבנית רואבי נועד כדי לוודא שהבנייה לא תפגע בישובים שסביבה ולא תיצור מפגעים סביבתיים.



את דבריו אומר השר ארדן בעקבות הדיווחים בערוץ 7 על כוונתם של תושבי הישובים עטרת ונווה צוף לקבל את פניו בקריאה לשמור על האינטרסים של מדינת ישראל ואזרחיה.



כזכור, העיר רואבי הנבנית בהסכמה ישראלית בסמיכות רבה מאוד לישובים עטרת ונווה צוף ניבנית בהליך מואץ ובמשמרות 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע, גם ביום שישי, היום המקודש למוסלמים. להערכת תושבי הסביבה היהודים האצת הבנייה נעשית כדי למנוע את האפשרות העתידית להורות על הפסקתה.



העיר האמורה לאכלס בתוכה את העשירונים העליונים בחברה הפלשתינית מתהדרת בבנייה מודרנית אך שוב ושוב מתריעים ראשי המועצות היהודיים שסביבה שעד כה לא הוצגו פרטי תכניות איכות הסביבה של העיר ושפכיה צפויים לזהם את הנחלים שבאזור. כל זאת לבד מהסיכון הביטחוני הטורד מאוד את שלוותם של תושבי הישוב עטרת שמרחק אווירי של מאות מטרים בלבד עשוי להיות מקור לפיגועי ירי קטלניים. כזכור השר כחלון שביקר במקום תימצת את תחושותיו לנוכח האיום הביטחוני שבמקום במילים 'ו'אי איזה פחד!'.



עובדה נוספת הטורדת את שלוותם של ראשי הישובים באזור היא מיקומה של העיר, מיקום שככל הנראה יהיה קשה מאוד לשנות כעת לאחר שהושקעו בה מאות מיליוני דולרים. מיקום זה מפלג את ישובי חבל בנימין ומשאיר את אזור ישובי עטרת ונווה צוף מנותקים ממערב חבל בנימין ומכביש האורך, כביש שישים. מציאות זו, חוששים בישובים תהווה בסיס לבידודם והפיכתם למובלעות תחת איום של ממש.



פרט נוסף שעליו יצטרך גם השר ארדן לתת את הדעת הוא הכוונה להעביר לשליטה פלשתינית קטע השייך מוניציפאלית לישובים היהודיים, וזאת כדי לאפשר את סלילתו של כביש גישה לעיר.



כאמור, תושבי הישובים מתכוונים לקיים מפגן קבלת פנים לשר ארדן על גשר ביר זית ויקראו לו לשמור על האינטרסים של מדינת היהודים. המתיישבים ידרשו לחשוף את התסקיר הסביבתי ולשמור על כללי שקיפות הכרחיים. עוד יאמרו המתיישבים כי בעוד שחרב הקפאה מונחת על צווארי מתיישבי יהודה ושומרון בצד הפלסטיני ישנה תנופת בנייה מטרידה.



בתגובה לדברים מבהיר ארדן כי ביקורו נועד בדיוק למטרה זו, "לוודא שבניית העיר הפלשתינאית לא תפגע בישובים היהודים מסביב ולעמוד על כל הדרישות הסביבתיות הנחוצות".



כזכור, לפני שבועות אחדים אמר השר ארדן בראיון לערוץ 7 כי לטעמו במידה ויתברר שהעיר אכן מסכנת את ישראל סביבתית וביטחונית לא מאוחר מכדי לעצור את הבנייה שבמקום.



בראיון סיפר אז ארדן כי נועד באחרונה עם מתאם פעולות הממשלה ביו"ש, האלוף דנגוט, ועם ראש המנהל האזרחי, האלוף מרדכי, והעלה בפניהם את סוגיית הזיהום "בגלל הפרשי הגובה השפכים יגיעו למי התהום של כלל מדינת ישראל. לזיהום אין גבולות והוא יגיע בסופו של דבר לכולם", כדבריו. "לא יתכן שנדרוש דרישות קיצוניות מהמתיישבים היהודים ביו"ש ובאותו זמן הממשלה תסייע להקמת פרויקט כזה שיוצר מפגעים סביבתיים חמורים ביותר". ארדן דרש תסקיר שיבחן את הסוגיות הסביבתיות הנוגעות לעיר ומתאם פעולות הממשלה הודיע כי יעצור כל שיתוף פעולה ישראלי-פלשתיני כל עוד לא יבחן תסקיר שכזה. תסקיר שכזה אכן הגיע לידיו בימים האחרונים והוא נבדק בימים אלה. 



"לא נראה לי סביר שבונים דירות לפני שניתן מענה למערכת הביוב, הכבישים והמים", אמר והבטיח שיכנס "לבדיקה מעמיקה יותר בימים הקרובים". נראה שבדיקה זו אכן מתיישמת בשטח בדמותו, בין השאר, של ביקור זה הצפוי היום.



באשר לסיכוי לעצור את העיר אם יתגלו מחדלי הקמתה אמר אז כי להערכתו למרות הבנייה המואצת של המבנים עדיין ניתן לבלום את המהלך אם יימצא שאכן כך צריך לעשות. "אי אפשר יהיה לקדם את העיר הזו ללא שיתוף פעולה. נכון שהשטח בשליטה פלשתינית אבל דרכי גישה, המים ועוד כל אלה שליטה של ממשלת ישראל. אם צריך אזום גם דיון בממשלה", אמר והדגיש כי גם כעת "זה לא מאוחר מדי. צריך להיות אמיץ כדי לדרוש את הדברים גם אם המשמעות היא שיעמדו שם פילים לבנים. אני מאמין שלא כל לחץ אמריקאי סופו לגרום לכניעה בצד הישראלי. אני מאמין שגם רוב חברי הממשלה מאמינים כך".