טיבי
טיבי
הממשלה תאשר ביום ראשון את התיקון לחוק האזרחות ולפיו כל אדם שיתאזרח במדינת ישראל יהיה מחויב להצהיר אמונים ל"מדינת ישראל - מדינה יהודית ודמוקרטית" במקום "להשבע אמונים למדינת ישראל".

 
תיקון חוק האזרחות הוצע ע"י שר המשפטים, יעקב נאמן, ושרים בממשלה חששו מפני פגיעה באזרחים הערבים. השר מרידור הציע לא לעשות כל שינוי במצב הקיים, שבו אנשים שמבקשים להתאזרח נדרשים להצהיר אמונים למדינת ישראל, בלי פירוט נוסף.
 
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר אז כי בכוונתו לשנות את נוסח הצהרת הנאמנות למדינת ישראל לאנשים שמבקשים להתאזרח, כך שתכלול הבעת נאמנות לישראל "כמדינת הלאום של העם היהודי שמעניקה שוויון מלא לכל אזרחיה".

יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד, ח"כ זאב אלקין, אמר הערב כי החלטת ראש הממשלה היא "דרישה בסיסית וטבעית ממי שמבקש לקבל אזרחות ישראלית שלא מתוקף שייכות לעם היהודי".

"מי שלא מעוניין להכיר בכך יכול לוותר על התענוג לבקש אזרחות במדינה זו. מוזר שחלק מחברי הכנסת הערבים שחתמו בעצמם התחייבות לנאמנות למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לפני הבחירות מסתירים עובדה זו מפני הציבור ומתייצבים בראש המתנגדים לתיקון החדש", דברי אלקין.

מפלגת ישראל ביתנו מסרה כי היא מברכת על המהלך "בכך ימלא התחייבות חשובה שסוכמה עם ישראל ביתנו במסגרת ההסכם הקואליציוני". מהמפלגה נמסר כי "המחויבות של כל אזרח לשמירה על מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ובוודאי של מי שעדיין אינו כזה ומבקש להיות, הינה צורך חיוני ובסיסי במיוחד כשיש כאלה המבקשים לערער על כל כך".

ח"כ זאב בילסקי (קדימה), יו"ר הסוכנות היהודית לשעבר, מתנגד להצעת החוק ואמר הערב "הצעתו של ראש הממשלה שתובא לישיבת הממשלה הינה מעליבה, פוגעת ואין בה כדי לבסס את מעמדה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. החלטה זו תביא הרבה יותר נזק מתועלת וכנראה שהיא נובעת מהרצון לרצות גורמים קואליציוניים קיצוניים", אמר.



ח"כ דני דנון (ליכוד) אמר כי "טיבי, זועבי וחברם בשארה הובילו לצורך המיידי לשינוי החוק ולהחלטת הממשלה. כולנו היינו מוותרים עליו אבל הח"כים הערבים צריכים להבין שהציבור מאס בהתנהלות שלהם".

השר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן התייחס לכוונת ראש הממשלה נתניהו להביא לאישור השרים תיקון לחוק האזרחות, "זו החלטה מקוממת חסרת אחריות המוסיפה שמן למדורת הדה לגיטימציה כלפי ישראל בעולם".

ח"כ פרופ' אריה אלדד אמר הערב "אפשר לברך את רוה"מ על כך שהבין שמה שאנחנו דורשים מהעולם והפלשתינאים אנחנו צריכים לתבוע מעצמנו".

אלדד הוסיף "יש רק לקוות שנתניהו לא מפזר פרורים שנועדו לטיפוח הגאוה הלאומית והזהות העצמית של מדינת ישראל רק כיוון שהוא מכין את הדחפורים שנועדו להרוס את ההתישבות ביו"ש ולגדוע חלקים שלמים מהחברה הישראלית בדרכו להקמת מדינה פלשתינית ביו"ש".