המינוס גדול יותר בפריפריה
המינוס גדול יותר בפריפריהפלאש 90

בעקבות הממצאים המטרידים שהתפרסמו בשבוע שעבר ולפיהם הפערים שקיימים בין המרכז לפריפריה גדולים משחשבו רבים, אומר מנכ"ל ארגון 'פעמונים', אוריאל לדרברג, כי "משפחות רבות בפריפריה אינן מנהלות נכון את התקציב המשפחתי. למרות שהן נהנות מהוצאה נמוכה יותר על דיור, ההוצאות בגין מזון, הלבשה, תכשיטים וכיוצ"ב גדולות יותר מאשר של משפחות במרכז ולכן יש ביכולתן להמנע מהמינוס".

נזכיר כי מנתוני הדו"ח שפורסם עלה כי ההוצאה הממוצעת של משפחה באזור המרכז עומד על 13,047 ₪ ואילו בפריפריה ההוצאות עומדות על 11,655. נתון זה אמור היה להעיד לכאורה על כך שהמגורים בפריפריה עדיפים על המגורים במרכז, אולם ב'פעמונים' ממליצים להתבונן על מכלול הנתונים בהסתכלות רחבה יותר. בראיה זו הכוללת גם את פערי ההכנסות בין הפריפריה למרכז (על פי דו"ח הלמ"ס מ- 2009 ) עולה נתון עגום המראה כי ההכנסות הממוצעות למשפחה באזור המרכז עומדות  על 12,204 וההכנסות הממוצעות למשפחה בפריפריה עומדות על 8635 ₪ כלומר קיים פוטנציאל תיאורטי למינוס של 843 ₪ כל חודש או בחישוב שנתי המינוס למשפחה ממוצעת במרכז עומד על קצת יותר מעשרת אלפים ₪. בפריפריה הפער בין ההכנסות להוצאות עומד על 3020 כל חודש או בחישוב שנתי משפחה ממוצעת בפריפריה צוברת מינוס תיאורטי של מעל 36,000 ₪!! 



לדרברג, מנכ"ל ארגון פעמונים, זוכה אות הנשיא 2010 המלווה בהתנדבות ע"י מתנדבים מכל רחבי הארץ כ - 2,000 משפחות הנמצאות במשבר כלכלי במטרה לשקם את חייהם ולהחזירם לדרך המלך, אומר "פער ההכנסות – הוצאות שהציג הלמ"ס מבטא את המחלה הקשה שבה שרויים משקי הבית בישראל".



לדבריו, "מעיון מעמיק במגוון הנתונים של הדוח אנו למדים על התצרוכת המשפחתית,הוצאות בגין התצרוכת מחלוקות לפי קבוצות, במרכז ההוצאה הממוצעת עבור דיור למשפחה גדולה ביותר מ 1000 ₪ למשפחה, יחד עם זה הוצאות בגין תצרוכת המזון,הלבשה והנעלה,ריהוט וציוד לבית, סיגריות,  תכשיטים ושעונים  גדולה בפריפריה מאשר ההוצאות לתצרוכת בקבוצות אלו במרכז. כלומר, למרות שבפריפריה משלמים פחות על דיור, ההוצאות האחרות גבוהות יותר מהמרכז, נתון זה הוא נתון מעודד לדברי לדרברג שכן קיים פוטנציאל להתייעלות בניהול התקציב המשפחתי בפריפריה שיאפשר למשפחות להמנע מהמינוס.



לדרברג גורס כי אין ספק שמתפקידה של הממשלה לעשות יותר על מנת לצמצם את הפערים בין מרכז ופריפריה, אך גם המשפחות הנקלעות למצוקה תקציבית צריכות לראות את יצירת האיזון בין ההוצאות והכנסות כיעד אישי שלהם.



לדבריו, "אני מאמין ביכולת של אנשים להשתנות, הרצון והכוח צריך להגיע מהמשפחה,אך אנו כחברה צריכים לסייע להם בתהליך ההבראה,תהליך זה הוא תהליך מורכב ודורש ידע ויכולות צרכניות שעל פי הדוח של הלמ"ס הן לא קיימות בפריפריה. אנו מתוך ניסיון עשיר בקרב אלפי משפחות יודעים מתוך הכרת המציאות שאפשר וצריך לשנות את המציאות הזאת.