מחזה נדיר? ברוורמן מגונן על ישי
מחזה נדיר? ברוורמן מגונן על ישיפלאש 90

"משרד הפנים אינו ערוך לגירוש העובדים הזרים ולא נתן תשובות לשאלותינו בעניין האופן בו יגורשו ילדיהם", כך קובע יו"ר הוועדה לזכויות הילד דני דנון בסיומה של ישיבת הוועדה בנושא. דנון מוסיף וקובע כי לנוכח זאת "הוועדה פונה למבקר המדינה בבקשה שהוא ילווה את התהליך מקרוב". כמו כן הודיע דנון בישיבה כי הוועדה תקיים סיורים על מנת לוודא שהגירוש נעשה תוך צמצום הפגיעה בילדים למינימום.

"הדיון בוועדה לא נועד לבקר את החלטת הממשלה", ציין היו"ר דני דנון, "הנחת העבודה שלי היא שיש החלטה, והוועדה אמורה לפקח על אופן הביצוע, על מנת שלא נאלץ לשמוע בדיעבד על כך שלא הקפידו לנהוג על פי כל האמנות הבינלאומיות עליהן חתומה מדינת ישראל. בדיון התברר שהדרג המבצע אינו ערוך לביצוע ההחלטה וכל ניסיונותיי לקבל הסברים נענו בשלילה".

הישיבה נפתחה בסיפורה של נערה בת 15, שהוריה אזרחי תורכיה, ניסו לחזור לשם לפני מספר שנים, אך חזרו לישראל בשל קשיי הקליטה של ילדי המשפחה בטורקיה. הנערה סיפרה לוועדה על קשייה בעת הניסיון לחזור לטורקיה. היא ואחיה נולדו בישראל, ובגיל 9, כשהוריה ניסו לחזור לארץ מוצאם, הילדים לא ידעו לדבר טורקית, ולא הכירו כלל את המשפחה המורחבת. גם עתה היא חיה לדבריה בחרדה מתמדת. אביה נכלא למשך חודשיים, ובמהלך כל הקיץ היא חששה לצאת מביתה. מאז החלו הדיבורים על גירוש המשפחה הידרדר מאד מצבה הלימודי.

ד"ר נורית מרקוס, פסיכולוגית ממוקד הסיוע לעובדים זרים הסבירה לוועדה שגירוש ילדים יוצר טראומה מתמשכת. יו"ר הוועדה דני דנון הבהיר: "זימנו אותך לדיון על מנת לייעץ לגורמי האכיפה איך לצמצם את הפגיעה. החשש שלי הוא שאתם תאבקו והמערכת תפעל. מהם הדברים שאנחנו צריכים לעשות על מנת להקל על ביצוע החלטת הממשלה?".

"לא נוכל לשנות את החלטת הממשלה", אמרה ח"כ אורלי לוי-אקסיס, "גם כשאנו אומרים את דעתנו, לא מקשיבים לנו. השאלה היא איך נרכך את הטראומה".

יוסי אידלשטיין, ממונה אכיפה במשרד הפנים דיווח לוועדה שילדי משפחות מגורשות ישהו במתקני השב"ס 72 שעות במקרים בהם המשפחות יממשו את זכותם לערער על גירושן. אם יוותרו על זכות הערעור, יטוסו באותו יום לארצות מוצאם.

ח"כ שלמה מולה אמר במהלך הדיון ש"הוועדה לא יכולה להיות חותמת גומי של הממשלה. חלק גדול מאזרחי מדינת ישראל חוו על בשרם אנטישמיות ושנאת זרים בארצות מוצאם. עלינו להיות מדינה מקרבת. תסגרו את השערים, אבל מי שפה, צריך לנהוג כלפיו בחמלה ורגישות".

השר אבישי ברוורמן: "השר אלי ישי סופג הרבה אש שלא בצדק. הבעיה היא שלישראל אין חוק הגירה. כאן מדובר במחווה הומניטארית למספר קטן של משפחות. ביקשנו דיון חוזר בממשלה ואני מקווה שהממשלה תשחרר את יוסי אידלשטיין מהמשימה שהוטלה עליו".

ח"כ אילן גילאון: "הדיון לא אמור לדון באיזה כלא ישימו את הילדים או איזה צעצועים יתנו להם אלא איך לסכל את הצעד המחפיר הזה."