ביקורת מכיוון טירקל
ביקורת מכיוון טירקלפלאש 90

בפני ועדת טירקל לבחינת אירועי משט הטרור הטורקי הופיעה היום מנכ"לית תנועת השמאל הקיצונית 'בצלם', ג'סיקה מונטל, שביקשה להציג נתונים קשים לכאורה על המציאות ההומאניטארית ברצועת עזה. בתגובה זכתה מונטל לביקורת קשה מצידם של חברי הועדה.

מונטל הקפידה להגדיר את המציאות ברצועה כמצור ובשל כך שמעה את חבר הוועדה האלוף במיל' עמוס חורב תוקף אותה על כינוי זה "למה את מכנה זאת מצור? זה סגר ולא מצור", אמר לה והבהיר לה שהמינוח כאן משמעותי, שכן משמעות המונח מצור היא כדוגמת המצור הרומי על ירושלים, מצור שמוביל למוות, ובניגוד לכך המציאות האמיתית היא סגר שמשמעותו פיקוח ביטחוני ולא מעבר לכך. מונטל מצידה טענה שהיא אינה מתעקשת על הסמנטיקה, כהגדרתה, אלא על המציאות המשפטית בה ישראל אחראית למתרחש ברצועת עזה.
 
מונטל שמעה ביקורת גם לגבי אמינות הנתונים אותם הציגה בפני חברי הועדה. כמו כן הזכירו חברי הועדה למונטל שהסיבה שהובילה להצבת הסגר על הרצועה היא הטרור הפלשתיני. "אנחנו לא באיי סיישל", הזכיר למונטל חבר הוועדה ראובן מרחב. מונטל מצידה הבהירה שאינה מתכחשת למציאות הביטחונית הקשה ברצועה, אך היא מתמקדת במחיר ההומאניטארי שמשלמת האוכלוסייה האזרחית ברצועה.
 
האלוף במיל' עמוס חורב קבע באוזני מונטל כי בידי הוועדה נתונים ומהם עולה שאין בעיה הומאניטרית ברצועת עזה, אמרה שקוממה את מונטל.
 
יו"ר הווועדה, השופט טירקל עצמו, טען ש'בצלם' מנתקים את האירועים מההקשר הביטחוני שלהם "אני מקווה שתסכימי איתי שאם היו ההפגזות נפסקות, סביר שגם פעולות הנגד של ישראל היו נפסקות", אמר טירקל ותהה מדוע מופעל לחץ רק כלפי ישראל וקבע כי מדובר לטעמו בחוסר הגינות בסיסית.