עזה. ארכיון
עזה. ארכיוןפלאש 90

אלוף משנה אילן מלכא, מפקד חטיבת גבעתי במהלך מבצע "עופרת יצוקה", נחקר אתמול (חמישי) במצ"ח, בעקבות האישור שנתן על-פי החשד להפצצת בית שסבר כי שוהים בו מחבלים. חקירת המקרה נפתחה בהוראת הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף אביחי מנדלבליט.

כתוצאה מפגיעת הפצצה  נהרגו 21 בני משפחת סמוני. בעקבות החקירה, מלכא לא התמודד על תפקיד בצבא בדרגת תת-אלוף, למרות שסיים קורס מפקדי אוגדות. 

על פי הדיווחים מלכא טען בחקירתו כי לא סבר כי בבית שוהים אזרחים וכי ביצע מספר פעולות על מנת לוודא את העניין. לא ידוע אם מלכא ייחקר בעניין פעם נוספת.

לפני ארבעה חודשים החליט הפרקליט הצבאי הראשי, האלוף אביחי מנדלבליט, לאחר עריכת בדיקות ותחקירים ביחס למבצע "עופרת יצוקה", על נקיטת צעדים משפטיים במספר תיקים הקשורים לאירועים שחקירתם הגיעה לסיומה.

באירוע אחד החליט הפצ"ר על העמדתו לדין משמעתי של קצין בדרגת סגן-אלוף בשל חריגה מההוראות הקיימות בצה"ל בעניין איסור הסתייעות באזרחים. באירוע שני החליט הפצ"ר על הגשת כתב אישום כנגד חייל בדרגת סמל-ראשון בגין עבירה של הריגה. בגין אירוע נוסף החליט הפצ"ר, לאחר שבחן את התחקיר המבצעי, להורות על פתיחתה של חקירה פלילית לבירור נסיבות האירוע. באירוע רביעי ננקטו הליכים פיקודיים ומשמעתיים בעניינו של קצין בדרגת סרן בגין כשלים בהפעלת שיקול הדעת המקצועי בתהליך אישור של תקיפה של פעיל טרור.