התלמידים בעבודה
התלמידים בעבודה

בחפירה קהילתית ייחודית והגדולה ביותר בארץ עד כה חושפים חוקרי אוניברסיטת חיפה יחד עם תלמידי בתי הספר מאזור המועצה האזורית מנשה את תל-אסור, יישוב כנעני מתקופת הברונזה. "היו לנו המון חששות, אבל כשאנחנו רואים את ההתלהבות, הרצון והמחויבות של בני הנוער וכמובן את התוצאות המקצועיות, אנחנו בהחלט יכולים לסכם את הפרויקט כהצלחה גדולה", אמר ד"ר שי בר מאוניברסיטת חיפה שעומד בראש החפירה.

תל-אסור, שנמצא בפתחו המערבי של ואדי-ערה, נחפר בין השנים 2001-2003 על ידי פרופ' אדם זרטל. מי שהמשיכו את הפרויקט ואף דחפו לכיוון של חפירה קהילתית היו "החברים של איציק", קבוצת חברים שפועלים בדרכים שונות להנצחת שמו של איציק דורי, מי שהיה מזכיר קיבוץ מצר ונרצח בפיגוע טרור רצחני בשנת 2002. כאמור, בתחילה היו חששות מהצד המקצועי, אולם בסופו של דבר הוחלט לצאת לפרויקט פיילוט עם תלמידי שכבות ט' של בית הספר מבואות עירון, ששלח 150 תלמידים, בית הספר גוונים, ששלח 120 תלמידים ואולפנה כפר פינס, משם הגיעו 100 בנות, כשתלמידי כל בית ספר חופרים במקום במשך שבוע.

"התל נמצא כקילומטר מכל בית ספר, אולם עד שהם הגיעו אלינו, התלמידים לא שמעו פעם אחת על המקום. מדהים היה לראות כיצד כשמוציאים אותם מהמחשב ומהפייסבוק הם נכנסים לעבודה בהתלהבות וכמובן את האושר העצום על כל חרס שהם מגלים. אני יכול לומר בבטחון גמור שיש פה הרבה תלמידים שהייתי שמח אם היו ממשיכים לחפור איתי גם במקומות אחרים", אמר ד"ר בר.

כאמור, החפירה הקהילתית לא הסתכמה בהוצאה של התלמידים מהכיתה אל השטח והיא תרמה רבות גם מהפן המקצועי. החופרים והתלמידים המשיכו לחפור את מערכת הביצורים המרשימה של האתר ואף גילו בהפתעה, ובלי שאף אחד ציפה לכך, מבנה מנהלי מרשים מהתקופה האשורית (המאה ה-7 לפנה"ס). כמו כן, בעונת החפירה הנוכחית הצליחו החופרים והתלמידים להגיע לשכבת חורבן מסוף תקופת הברונזה המאוחרת מהמאה ה-13 לפנה"ס.