מוחמד א-דורה
מוחמד א-דורה

בשקט בשקט, כמעט בלי שנשים לב, ובאיחור של לא מעט שנים, פרסמו משרד ראש הממשלה ומשרד ההסברה מסמך רשמי הקובע כי הירי שבוצע לעבר מוחמד אדורה לא בוצע מהעמדה הישראלית וכי קיים חשש כבד ל"בישול" מכוון של תיעוד האירוע בכדי להכפיש את ישראל וללבות אנטישמיות בארץ ובעולם.

כזכור אדורה נהרג בספטמסר 2000 כשנקלע יחד עם אביו לחילופי אש בין מחבלי הרש"פ לחיילי צה"ל. סרטון שצולם על ידי תחנת הטלוויזיה הצרפתית 'פראנס 2' תיעד לכאורה את רגעיו האחרונים של הילד כאשר אביו זועק בערבית שהילד מת. הירי נמשך, הסרט נקטע לרגע ושניות לאחר מכן נראה הילד שרוע על ברכי אביו.

סביב הפרשה התעוררו לא מעט ספקות הן באשר למהימנות הצילום ומהימנות הצלם והן באשר לזוויות הירי והיכולת של חיילי צה"ל לפגוע בילד ובאביו. תחקיר מיוחד ומדוקדק ביצע הפיזיקאי נחום שחף וגם בו עלה שחיילי צה"ל לא יכלו לפגוע בילד, אך ספקות וקביעות אלה לא הפריעו לעולם בכלל ולעולם בפרט להפוך את אדורה לסמל רודנותה של ישראל ואלימותם של חיילי צה"ל, ומכאן ועד הפיכתו לדגל שבשמו יוצאים מחבלים לפגע, כולל הקמת מה שנקרא 'גדודי מוחמד א-דורה', הדרך הייתה קצרה. ממשלת ישראל הרשמית לא עשתה שימוש הסברתי בחומרים שבידה כדי לפרוך את הטענות נגדה ודמותה של ישראל המשיכה להשחיר בעולם.

כאמור, בימים האחרונים פרסמו משרד ראש הממשלה ומשרד ההסברה מסמך שראוי היה שייצא לאור כבר לפני עשור.

המסמך מתייחס למספר סוגיות ובפרק "התייחסות לסוגיית מוחמד אל דורה" נכתב כי הממצאים בפרשת מוחמד אל דורה, ובפרט התחקיר של ערוץ הטלוויזיה הגרמני  ARD 1מעוררים ספק רב במהימנות הטענות של תחנת הטלביזיה FRANCE 2 כפי ששודרו ב- 30 בספטמבר 2000 , ולפיהן הילד נפגע ומת מירי שבוצע מעמדת צה"ל בצומת נצרים לעברו ולעבר אביו ג'מאל".

במסמך מוזכר ומצויין כי "מאז האירוע נחשפו השיטות שבאמצעותן יצרו וביימו הפלסטינים אירועי תקשורת בשירות מטרות תעמולתיות. גם הכתב שדיווח על האירוע מודה בסרט כי הוא מודע לכך שזוהי מדיניות פלסטינית. זכורה במיוחד תעמולת הזוועה, שייחסה לישראל "טבח" בג'נין, שלא היה ולא נברא, וגם אירוע שבו "מת" נפל מאלונקתו והחל ללכת".

"לנוכח כל זאת, יש מקום לצפות מהתקשורת הבינלאומית לבדוק היטב דיווחים כאלה, ולהימנע מפרסום מידע המכיל טענות לא בדוקות", נכתב במסמך החדש.

עוד מזכירים מנסחיו כי "במהלך השנים שימשה פרשת אל דורה גורמים מסוימים לליבוי שנאה, אנטישמיות והסתה לפגיעה בישראלים".

במסקנת פרק זה העוסק בפרשת אדורה נכתב כי "כיום ברור כי לא היה זה נכון להטיל על צה"ל ועל מדינת ישראל את האחריות בפרשת מוחמד אל דורה. הממצאים מפריכים את הטענות שהוטחו בזמנו בצד הישראלי, טענות שלא זכו בזמנן לבדיקה מעמיקה על ידי כלי תקשורת בינלאומיים".

משרד רה"מ ומשרד ההסברה מציינים כי "עובדה היא שלמרות שהיו במקום עשרות צלמים, אין כל ראיה נוספת, מצולמת או אחרת, לירי ישראלי לעבר ג'מאל ומוחמד אל דורה, וגם נסיבות הירי (מרחק, זווית, סימנים בשטח) מלמדות כי הירי לעבר האב ובנו לא הגיע מהעמדה הישראלית".

עוד מוזכר במסמך כי "האירוע תוחקר בזמנו באופן יסודי על ידי צה"ל. גם בעקבות תחקור האירוע, שכלל בדיקות קווי ירי, ניסויים בליסטיים, ניתוח של תיעוד האירוע וכיו"ב, לא ניתן היה להצביע באופן חד- משמעי על זהות הגורם שפגע בנער. כבר אז התעורר ספק של ממש בכך שהנער נפגע מירי של צה"ל, והועלתה בסבירות גבוהה האפשרות, שהוא נפגע דווקא מהאש הפלסטינית העזה שנורתה באותה עת ממוקדים אחדים, חלקם בסמוך למקום בו היו הילד ואביו".

קשה להאמין שיהיה בכוחו של המסמך הזה להפיס את דעתם של מי שדאג ללבות את אש ההסתה ברחבי העולם נגד ישראל, ובעיקר כשמדובר במסמך שלא זכה לפרסום ותהודה ראויה, אך ראוי ונהוג לומר במקרים מעין אלה – מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא...