בג"צ הוציא היום צו ביניים בעתירת הכפר וואלג'ה נגד משרד הביטחון וחברת גבעת יעל (בג"ץ 2556/10) בו הוא מורה על הפסקת העבודות בתוואי הגדר עד למתן פס"ד סופי בעתירה.



חברת גבעת יעל הצטרפה כמשיבה בעתירה וטענה כי צו התפיסה פקע היות ותוקפו על פי חוק מוגבל לשלוש שנים וחלפו למעלה משלוש שנים מאז הוצא הצו.



עו"ד גילעד רוגל, המייצג את חברת גבעת יעל בע"מ אמר כי "זוהי הפעם הראשונה שמשרד הביטחון תופס שטח ומתחיל בבניית הגדר על בסיס צו פגום וחסר תוקף חוקי. המשמעות היא שיש בסיס מוצק לטענות לשינוי תוואי גדר הביטחון באזור הכפר הפלסטיני וואלג'ה, ולכן קיימת חשיבות רבה לצו הביניים עד להכרעה בעתירה".



עוד הוסיף עו"ד רוגל כי התוואי שמציע משרד הביטחון מכשיר את הבנייה הבלתי חוקית של הפלסטינים בכפר וואלג'ה ונוסף על כך מאפשר להם לנגוס בשטח של למעלה מ- 1000 דונם מאדמות ירושלים, דבר הפוגע בריבונותה ומנוגד לחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל".



בעתירה נטען כי על משרד הביטחון להוכיח שקיימת חיוניות בתוואי המקורי שנבחר לעומת חלופות אחרות במיוחד לאור העובדה שחלופות אלה עולות בכל הקריטריונים על החלופה המקורית – מההיבט הביטחוני, מההיבט הנופי ומההיבט הכספי. 



חברת גבעת יעל בע"מ מסרה כי היא בעלת הזכויות בקרקע, בשטח של כ-2000 דונם, שנרכשו עוד בטרם הוצא צו התפיסה המקורי. כמחצית מהקרקע נמצאת בתחום המוניציפאלי של ירושלים - בסמוך למסילת הרכבת ולשכונות מנחת וגבעת משואה - וכמחציתה נמצאת באזור יהודה והשומרון, למרגלות הכפר הפלסטיני וואלג'ה והישוב הישראלי הר גילה.