ח"כ זועבי
ח"כ זועביערוץ הכנסת

ח"כ חנין זועבי (בל"ד) מתקנאת בהצלחתו של ארגון "דור ישרים" בהפחתת התחלואה הגנטית במגזר החרדי, ומבקשת מהמדינה לתקצב פעילות דומה במגזר הערבי.

זועבי פנתה במכתב לסגן שר הבריאות ליצמן וליו"ר ועדת הסל פרופ' רפי ביאר, בו היא מבקשת "לשקול הכללת בדיקות גנטיות לאבחון נשאות לפני הנישואין בקרב האוכלוסייה הערבית" בסל הבריאות.

זועבי מציינת במכתבה, כי "בדיקות אלו המוצעות לכלל האוכלוסייה במסגרת קופות החולים אינן נערכות בהיקף רחב בשל עלותן הגבוהה יחסית, מחסור במכונים גנטיים והעדר מודעות לחשיבותן. סיבות אלו משפיעות ביתר שאת על האוכלוסייה הערבית שנמצאת בסיכון גבוהה למחלות גנטיות בשל נפיצותם של נישואי קרובים (מחלות קשות כגון טלסמיה, טיי זקס, סיסטיק פיברוזיס, קנואן, פנקוני אנמיה, גושה, בלום, אנמיה ע``ש פנקוני ודיסאוטונומיה משפחתית)". 

זועבי שוללת במכתבה את האפשרות, אשר ננקטה במספר מדינות, להפיכת הבדיקות לחובה חוקית, למרות הצלחתם של מהלכים דומים במדינות שונות, ובין השאר גם ברשות הפלסטינית, שם הופחתה התחלואה במחלת הטלסמיה בכ25% אחוזים לאחר ארבע שנים ממועד החקיקה (2000-2004).

זועבי מציינת עם זאת, כי "ניתן באופן וודאי להפחית את התחלואה במחלות תורשתיות באמצעות הכללת הבדיקות בסל שירותי הבריאות והפחתת עלותן לזוגות צעירים בני קבוצת הסיכון".

לדבריה, "הכללת הבדיקות עשויה לעודד זוגות אלו לבצע את הבדיקות כמו גם יגביר את המודעות לקיומן ולחשיבותן. תעיד על כך עבודתה של אגודת "דור ישרים" בקרב העדה החרדית, כאשר הבדיקות שהיא מבצעת עבור צעירים (כ-10000 צעירים מדי שנה) הפחיתה במידה ניכרת את המחלות התורשתיות בקרב החרדים".  

"עידוד זוגות צעירים בביצוע הבדיקות באמצעות תוכנית ממשלתית עם תקציב זעום יחסית עשוי לסייע רבות בבניית חברה בריאה הן נפשית והן פיזית ויביא לחיסכון בתקציבים המיועדים לטיפול בבני אדם בעלי מומים חמורים", מוסיפה זועבי.

 

דור ישרים בפורומים של ערוץ 7: