חיילים בעזה
חיילים בעזה

בית הדין הצבאי של פיקוד דרום גזר שלושה חודשי מאסר על תנאי והורדה בדרגה אחת לחיילי גבעתי שהורשעו בהפעלת "נוהל ילד", במהלך מבצע עופרת יצוקה. על אף העונש הקל באופן יחסי הרישום הפלילי שנזקף לחובת השניים ילווה אותם עוד שנים רבות.

התביעה הצבאית דרשה הטלת עונשי מאסר בפועל והורדה לדרגת טוראי. סנגורם מבקש שלא להענישם בחומרה, מאחר שלדבריו מדובר לכל היותר בעבירה משמעתית.

שני החיילים, שהשתחררו בינתיים מהצבא הואשמו כי באחד הקרבות במבצע עופרת יצוקה בשכונת תל אל־הווא בעזה, הם הורו לילד פלשתיני בן 9 לפתוח כמה תיקים שבהם על פי החשד היה חשש למטען חבלה. זאת, בשל חשש לחייהם ולחיי יתר הכוח הלוחם. מהלך זה זכה לכינוי "נוהל ילד", ועל פי התביעה הוא צעד הנוגד פקודה.

אחד מחבריהם ליחידה צוטט הבוקר בעיתון "ישראל היום", "אם הם יישלחו לכלא, זו תעודת עניות לצה"ל ולמדינה. זו רעידת אדמה והכרזת מלחמה עלינו, החיילים. נעשה חושבים אם בכלל ברצוננו לקחת על עצמנו בעתיד משימה של סיכון חיים".

התובעת, עו"ד דורית תובל, ציינה כי "צריך להעביר מסר חד וברור שגם אם מדובר בלוחמים מצטיינים, אשר שמו נפשם בכפם למען המדינה, הם ביצעו עבירה חמורה".

לאחר הרשעתם של השניים דרשו פרקליטיהם למזער את עונשם לנוכח הנסיבות המורכבות שהובילו אותם לביצוע המעשה.

כאן המקום להזכיר את דבריו של אריה ארבוס ממקימי ארגון 'בין הכוונות' ביומן ערוץ 7 ובהם סיפר על מסקנות תחקיר שביצעו אנשי הארגון. הוא מזכיר שבעבר ילדים בגילאי 13 ירו RPG על חיילי צה"ל וכי תיקים כדוגמת אלה שהלוחמים הורו לנער לפתוח שימשו להעברת אמל"ח, ואף אותו כוח גבעתי עצמו נתקל באירוע דומה ימים אחדים קודם לכן. ארבוס מזכיר את הנוהל הקיים בכל גזרות הפעילות הצה"לית ולפיו החיילים אינם יכולים לפתוח תא מטען או תיק אלא להורות לבעליו לפתוח אותו. זאת הן מדאגה לשלומם והן מחשש לתלונה עתידית על נזקים כאלה ואחרים. במקרה זה הופרדו הגברים מהילדים והנשים מחשש שחלקם מחבלים ועל כן נאזקו. במצב שכזה לא נותר לחיילים אלא לבחור באישה או בנער כדי לפתוח את התיק החשוד. "התקלה היחידה שלהם הייתה שמפני כבוד האישה ביקשו מהילד שנראה הכי מבוגר במקום לפתוח את התיק".