הביקור. אתמול
הביקור. אתמולצילום: אברהם אפלקר
חברי הגרעין החברתי 'שיקמים' המתגורר ופועל בדרומה של תל אביב-יפו, אירחו אמש (ה') את ח"כ אורי אורבך יחד עם צעירי מפלגת הבית היהודי, לסיור בשכונות דרום תל-אביב הישנות, בכדי לאמוד את כמות המסתננים הרבים לארץ מסודן, דרך גבול מצרים ובכדי לשמוע את תלונות התושבים הסובלים, כך לטענתם, מאלימות ומנזקים הנגרמים כתוצאה מהתיישבות המסתננים בעיר.



הסיור החל במתחם התחנה המרכזית הישנה בתל-אביב, דרך רחוב לוינסקי, מסילת ישרים ובשאר רחובות שכונות שפירא ונווה שאנן. "מי שגר כאן מפחד פחד מוות לצאת מהבית, התייאשנו מלקנות אופניים לילדים, המסתננים הבלתי חוקיים גונבים אותם מהילדים בכל פעם מחדש", אמר בכור חיימוב, אחד מתושבי השכונה היהודיים שליווה את הסיור. לגבי פעילות המשטרה באזור אמר חיימוב כי לאחרונה התעוררה אצלם נוכחות משטרתית אך "למסתננים אין תעודות זהות ולכן אין שום משמעות להגשת תלונות במשטרה, היא לא עושה כלום וכך גם העירייה".



בתום הסיור התכנסו נציגי הבית היהודי ונציגות התושבים במתנ"ס השכונתי. אחת התושבות, קרין גלילי, שאמה נרצחה לפני כשנה על-ידי אחד התושבים הבלתי-חוקיים, פנתה לח"כ אורבך בבכי, "אמא שלי רק ביקשה לרדת לקנות חלב במכולת ומאז לא ראינו אותה שוב, אימי היתה הקורבן הראשון של המחדל הזה", גלילי התחננה בפני ח"כ אורבך שיעביר מסר לראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמרה כי "שכונות המסתננים הן ביזיון למדינת ישראל", גלילי השוותה את הטיפול הזריז, כך לדבריה, של ראש הממשלה באסון הדליקה בכרמל וקראה לו לפעול "לגירוש הסודנים מהעיר העברית הראשונה, העיר בה נרצחה אמא שלי על-ידי תושב בלתי חוקי בעליל".



צעירי הבית היהודי ביקשו מתושבי השכונה להפגש במתנ"ס על-מנת לשמוע מהם על הקשיים בחיי היום. בתוך זמן קצר הפך המפגש למהומה, כאשר "ועד הפעולה של שכונת התקווה ושכונת שפירא" לא הסכימו לשקוט במשך הדיון. "הם השתלטו בגסות על מדינת ישראל, הם הביאו אלימות פושעת וסכנות לשכונות שהיו פעם שקטות ויהודיות, זה מפחיד לגדל פה ילדים היום", אמר אחד התושבים, "למה אתם לא דואגים לאוטובוסים שיעלו את הסודנים ויסעו ישר למקום מוצאם, לביתם המקורי?".



ח"כ אורבך ביקש מהתושבים לשמור על אופטימיות בנוגע לתופעה, "אך בנוסף עליכם להיות אקטיביים יותר, המודעות למחדל המתפתח בדרום תל אביב, רבה יותר משהיתה בעבר, וזאת בזכותכם", אמר ח"כ אורבך והודה לתושבים על המפגש. בסיכום הערב הוחלט כי מטה הצעירים של הבית היהודי יארגן מפגשים וסיורים נוספים בהם יטלו חלק קהלים נוספים.  "יש למנוע כניסה נוספת של מסתננים לדרום העיר ולהפעיל אחת ולתמיד מדיניות כוללת לפתרון מה עושים עם אלו שכבר כאן. איבדנו את הציביון היהודי כאן באזור ועלינו מוטלת האפשרות למנוע מזה להפוך למדינה שנייה ולא יהודית", הוסיפו נציגי המפלגה בתום הכנס.