חייל מחבל מחסום
חייל מחבל מחסום

תחקיר שערך כתב העיתון "ישראל היום", מתי טוכפלד, חושף את פניו האמיתיות של ארגון השמאל הקיצוני, י"ש דין", המתחזה לארגון זכויות אדם.

בתחקיר נחשפים מסמכים, המעידים על כך שהצהרת הארגון על כוונותיו, המופיעה באתר האינטרנט שלו, הינה חלקית מאוד. על פי מסמכים אלו, ארגון יש דין עוסק באופן אינטנסיבי בסיוע למסע הדה-לגיטימציה נגד ישראל בזירה המשפטית.

באתר הארגון נטען, כי "יש דין" הוא "ארגון מתנדבים לזכויות אדם. ארגון ישראלי למען זכויות אדם הפועל להשגת שיפור מבני ארוך טווח במצב זכויות האדם בשטחים הכבושים. זהו ארגון לא־ממשלתי ועצמאי הנתמך בכספי תרומות של יחידים ושל מוסדות".

אולם במסמך פנימי של הארגון, בשם "אכיפת החוק על אנשי כוחות הביטחון - קונספט 2011־2012", מוצגת תמונה שונה בכל הנוגע ליעדי הפעולה של הארגון לשנתיים הקרובות.

במסמך נכתב, כי "מטרת הפרויקט: הפרויקט יעודד את הכנסת נושא פשעי המלחמה לתוך השיח המשפטי בישראל ביחס לפעולות של כוחות הביטחון בשטחים הכבושים". 

המטרה על פי המסמך, היא "חיזוק השיח הציבורי בעניין פשעי מלחמה, בהכרה בקרב גורמי המדיניות שמדינת ישראל מפגרת באופן חריף אחר הסטנדרטים הבינלאומיים לטיפול בפשעי מלחמה".

מסמך נוסף, בשפה האנגלית, אשר הוכן ככל הנראה לצורך גיוס תרומות בחו"ל, קובע את יעדי הארגון כך, "א. פתיחת מספר חקירות פשעי מלחמה לכאורה. ב. פרסום מחקר: נייר עמדה על פשעי מלחמה בשטחים הפלשתיניים הכבושים, הצעת חוק בנושא פשעי מלחמה, דו"ח שנתי עם סקירה וניתוח פעילות וממצאים. ג. יותר שימוש במונחי החוק הבינלאומי ופשעי מלחמה בתקשורת ומפי פוליטיקאים והציבור. ד. דיון והצבעה בכנסת על חוק פשעי מלחמה".

תגובת יש דין לתחקיר: "המסמכים שנמסרו לכתב "ישראל היום" עוסקים בפעילות 'יש דין' להטמעה של עקרונות המשפט הבינלאומי במסגרת מערכות המשפט הישראליות. המסמכים אינם מאשימים איש בביצוע עבירה כלשהי אלא מהווים מתווה לפרויקט שמטרתו חיזוק הליכי אכיפת החוק על חיילים שמעורבים בביצוע עבירות חמורות בשטחים".