צבי צור
צבי צורדובר צה"ל

ביום שישי האחרון ציין צה"ל מלאת שש שנים למי שניתן להגדירו כרמטכ"ל הנעלם, הרמטכ"ל הפחות מוכר בתולדות צה"ל (1961-1963). רב אלוף צבי צור (צ'רה) ז"ל עם ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין שוחחנו ביומן ערוץ 7 על דמותו ועל סיבת היותו כה בלתי מוכר.

"בזמנו לא היו מלחמות", מזכיר מילשטיין ותולה בכך את היות צור בלתי מוכר. "בגבעתי הוא היה מעורב באירועים רבים בחזית המצרית, אבל בשנות החמישים מי שהוביל את צה"ל הייתה דווקא יחידה 101 של הצנחנים, היחידה של אריק שרון. צ'רה לא היה בקבוצה הזו. הוא היה מקורב לבן גוריון וכשלסקוב אולץ להתפטר הוא מונה לרמטכ"ל".

ד"ר מילשטיין מציין את היות צור אחד מאותם הנחשבים כבוני הצבא, אך יש לו לא מעט השגות באשר לאופן בנייתו של צה"ל בידי צור. "הוא נחשב לאחד מאלה שבנו את צה"ל, אבל מי שזכה בתהילה, ולטעמי לא בצדק, היה יצחק רבין. מעורבותו הגדולה הייתה כעוזרו של שר הביטחון דיין. עד מלחמת יום כיפור עסק דיין בקשר הפוליטי עם הערבים וצ'רה היה זה שהתעסק בעניינים הצבאיים. בסופו של דבר מי שקיבל את הביקורת הגדולה על חוסר הכנת הצבא היה דיין ולא הוא, אבל מי שצריך היה לטפל בפרטים ובתיאומים היה צ'רה".

באשר למה שמוגדר כבניית הצבא בידי צ'רה טוען ד"ר מילשטיין כי בנייה זו הוכחה ככושלת במלחמת יום כיפור, אז הוכח שהפיקוד, המנגנון ותורות הלחימה אינם תואמים את שדה הקרב.

באשר למלחמת ששת הימים שבה ניצח חיל האוויר ביעילות ובמהירות את צבאות ערב, אומר מילשטיין, כי על אף העובדה שצ'רה היה האחראי על רכישת המטוסים טרם המלחמה הרי שלא בכך בנה וייצב את דמותו של צה"ל. "בששת הימים הייתה זו אצבע אלוקים. סגן נשיא מצרים, המרשל עאמר, מקבל ההחלטות המצרי טס מעל התעלה והוקף במיראז'ים. הוא נבהל והורה מייד על נסיגה שעד היום המצרים חוקרים אותה. באירוע הזה אין לצור כל חלק. אם אלה היו מטוסים אחרים ההחלטה של עאמר הייתה יכולה להיות אחרת".

"זו הייתה תקופה שקטה מבחינה ביטחונית והיא לא נוצלה. לא הבנו את הוויית המלחמה והצבא ומול מי נלחמים במזרח התיכון", קובע מילשטיין.