.
.פלאש 90

ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, השייח' יוסף אל-קרדאוי, פרסם לפני שבועות אחדים פתו'ה (פסק) מעניין ולפיו קיימת חובה להגר ממדינות שלא ניתן לקיים בהן את הפולחן האיסלאמי למדינות בהן ניתן לקיים פולחן זה, גם אם המדינה שבה לא ניתן לקיים ]ולחן היא מוסלמית והאחרת אינה מוסלמית.

הפתו'ה שתורגמה על ידי אתר ממר"י של המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון, הופיעה כתשובה לשאלה שהופנתה אל השייח': "מהו פסק השריעה ביחס להגירה לארצות מערביות, כדוגמת קנדה ואוסטרליה, לתקופה מוגדרת למטרות עבודה והכנסה? שהרי הזדמנויות העבודה ברבות מארצות ערב דלות מאוד, ואם מוצאים [עבודה] אזי המשכורת אינה מכסה את צרכיו של הפרט ועל אחת כמה וכמה של המשפחה. יש לציין כי אני מתכוון לנסוע לשנים [ספורות] בלבד כדי להרוויח כסף, ואז לשוב, כלומר אינני מתכוון להשתקע. יש לציין שאני רווק".

בתשובתו מצטט השייח' מהקוראן כדי להוכיח את חובת ההגירה למקום בו ניתן לקיים את פולחן הדת: "ההגירה לפעמים מותרת ולפעמים היא חובה דתית, אם האדם אינו יכול לקיים בארצו את טקסי דתו. על כך נאמר [בקוראן]: 'כאשר יאספו המלאכים את נשמת האנשים אשר עדיין גורמים עוול לעצמם, ישאלו: במה עסקתם? יאמרו: היינו נרדפים עלי אדמות. ישאלו: האם לא הייתה אדמת אלוהים רחבה דיה למען תהגרו ממקום למקום?..." (4:97). ההגירה הזאת אינה רק מותרת אלא היא אף חובה על המוסלמי: אם הוא מוצא ארץ שיש בה מקום בשבילו ובשביל דתו והוא יכול לשמור בה על דתו, לפחות בכל הנוגע לטקסים ולדברים הבסיסיים – הוא חייב להגר".

לקביעתו זו הוסיף קרדאוי הנחייה למהגרים לשמור על זהותם המוסלמית והזהיר מפני התבוללות בחברה המערבית.

נראה כי יהיו דווקא יהודים לא מעטים שימצאו עניין בפסיקה הזו אותה ניתן לפרש כקובעת לכאורה שדווקא חופש הפולחן לכל הדתות שבו מתהדרת ישראל היא היא שמשאירה את המוסלמים בישראל.