ניצח. הרשקוביץ
ניצח. הרשקוביץ
חברת החשמל הירושלמית שבבעלות ערבית, האחראית לאספקת חשמל למספר שכונות מאוכלסות ע"י ערבים בירושלים, מסרבת להגיש שירות לביתו של יצחק הרשקוביץ. 



יצחק הרשקוביץ הנמרץ, בן 79, חשב בשנה שעברה שסוף סוף הסתיים בשעה טובה מאבקו המשפטי בן 17 שנה, להחזיר לרשותו את ביתו שהשתלטה עליו חמולה ערבית בלתי-חוקית. כך הוא סבר כשבית המשפט העליון סוף סוף ציווה על הערבים לצאת לפני כ-8 חודשים. אך הוא לא האמין שמאמציו להחזיק ברכוש היהודי ימשיכו לקרטע במסלול ייסורים עוד חודשים ארוכים אחר כך, וכשהסוף אינו נראה באופק.



הנכס המדובר ממוקם בבית צפאפא, שכונה שברובה מאוכלסת בערבים, שהייתה חצויה במשך 19 שנים על ידי גבולות הפסקת האש שבין ישראל וירדן שנקבעו ב-1948. אחרי מלחמת ששת הימים חזרה השכונה כולה לשליטה ישראלית. הרשקוביץ רכש את הנכס ב-1988, וכשסוף סוף הרכישה הפכה לסופית, כעבור חמש שנים, הוא יזם הליך לפינוי הפולשים הערבים שתפסו בו חזקה.



במשך שמונה החודשים שחלפו מאז שסוף-סוף זכה להוציאם, נתקל הרשקוביץ בהטרדה שיטתית ובאלימות מצד שכניו הערבים – הפולשים לשעבר; ידו אף נשברה באירוע של זריקת אבנים. אך הבעיה העיקרית שלו, וזו שנגררת הכי הרבה זמן, היא סירובה של חברת החשמל הירושלמית לספק לו חשמל.



הרשקוביץ: חברת החשמל מפלה נגד יהודים



"זה מקרה ברור של אפליה", הוא אומר, "רק בגלל שאני יהודי. החברה טוענת שאני צריך לספק 'טופס ארבע' – אישור לצורך איכלוס. אבל זה מילכוד 22 מכוון מצדם – כי הבית נבנה לפני 1948, לפני שהיה מושג כזה של 'טופס ארבע', ולכן אני מנוע מלקבל 'טופס ארבע'!" טופס ארבע' הוא האישור שמנפיק מהנדס העיר לפיו בנין נבדק ונמצא ראוי לחיבור תשתיות מים, חשמל, טלפון וכבלים.



העירייה פטרה אותו מהמצאת הטופס – אבל חברת החשמל דורשת אותו



"ואם זה לא מספיק", אומר הרשקוביץ, "ארבעת הבתים הערבים שמצויים מסביבי - גם להם אין טופס ארבע, אבל למרות זאת הם כן מקבלים חשמל מחברת החשמל הירושלמית. לא זו בלבד, אלא למרות שיש לי סיבה לגיטימית לכך שאין לי 'טופס ארבע' – אפילו הגשתי טופס מהעירייה שפוטר את ביתי מהצורך ב'טופס ארבע' – להם אין סיבה טובה, וחסר להם טופס כזה רק כי בתיהם נבנו בצורה לא חוקית!"



הרשקוביץ מסביר, שכדי לקבל טופס ארבע, צריך להגיש תכניות בנייה. "כמובן, אין לי שום תכניות כאלה, היות והבנין נבנה לפני עשרות שנים, ב-1939. אבל גם לערבים שגרים מסביבי אין תכניות כאלה – אלא שהם משלמים שוחד כדי לקבל חשמל. אני יודע שזה המצב, כי כששאלתי נושא-תפקיד בחברת החשמל הירושלמית למה לערבים יש חשמל, הוא אמר לי לא לדחוף את האף..."

עוד בחודש יולי שילם הרשקוביץ לחברת החשמל הירושלמית סכום של 9,295 ש"ח, כפי שחייבה אותו החברה בחשבון ארוך ומפורט, כדי לחבר את ביתו לרשת החשמל. 



הרשקוביץ: צריך לסלק שוהים בלתי חוקיים מהארץ!



בהנחה שלחץ ציבורי עשוי בסופו של דבר לעזור להרשקוביץ להתחבר לרשת החשמל, בכך עדיין לא תסתיימנה הבעיות שלו. "השכנים הערבים הנחמדים שלי, שהם שוהים בלתי-חוקיים, חסמו את צינורות הביוב מביתי אל הביוב המשותף", הוא אומר. "כשכבר אקבל חשמל, אני מקווה שאצליח לפתוח את החסימות. כמובן, הערבים יוכלו לחסום אותם מחדש – ולכן הפתרון האמיתי הוא שהמשטרה תבצע את תפקידה ותסלק את השב"חים האלה החוצה!"



הרשקוביץ שכר עורך דין שייצג אותו במאבק שלו נגד חברת החשמל הירושלמית. בנוסף, הוא כתב מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש ממנו "להעביר את תפקידיה וחובותיה של חברת החשמל הירושלמית לחברת החשמל הישראלית."