קיבוץ עין הנצי"ב, הנקרא על שם הנצי"ב מוולאזין, חוגג השבוע, בטו' בשבט, יום הולדת 65 ועדיין שומר על אופי קיבוצי. הקיבוץ, שהוא אחד מחמשת קיבוצי עמק בית שאן, עלה לקרקע על ידי תלמידי עליית הנוער, עולים מגרמניה וצעירים ניצולי שואה.

כמסורת ההתיישבות היהודית בארץ ישראל, הפכו את המקום משממה מדברית לקיבוץ פורח, והיום, יותר מששה עשורים לאחר הקמתו, יש בקיבוץ, מפעל פלצי"ב המייצר חומרי פלסטיק מוקצף מצולב, רפת המייצאת כמויות גדולות של חלב לתנובה, לול המשמש לגידול פרגיות ההולכות לשחיטה, מעיין המוכר למטיילים באזור ומדשאות גדולות.

בית הכנסת בקיבוץ. הינדא גלסנר

שוחחנו עם דב חלמיש, שהיה ממייסדי הקיבוץ והוא חבר קיבוץ עד היום הזה, ואפילו נכדיו וניניו גרים בקיבוץ.

"עין הנצי"ב נוסדה על ידי קבוצת אמונים ב-1938. תפקידנו אז היה גיבוש עבודה עברית, שמירה והכנה להתיישבות", מספר חלמיש וממשיך, "בשנת תש"ו קיבלנו את השטח של עין הנצי"ב ועלינו לקרקע ביום טו' בשבט. בתחילה הקמנו מחנה זמני ואחרי שנה העבירו אותנו למקום שהיום נמצא הקיבוץ".

בקיבוץ, מעבר לחברים, ישנם תחומי העסקה מרובים, "הקיבוץ יפה ופורח, יש לנו חקלאות פורחת, השמן שלנו קיבל פרס הצטיינות, בית חרושת 'פלציב' עם סניפים בכל העולם, אולפן גיור לדוברי צרפתית ומדרשת בנות הראשונה בארץ".

טיפוח נוף. הינדא גלסנר

"האם חל שינוי באופי הקיבוץ?" שאלנו את חלמיש לקראת סיום הראיון, "אנחנו הולכים עם הזמן, אמנם יש לנו קצת הפרטה, אך עדיין שומרים על הקיבוציות והשותפות. המכבסה, החינוך נשארו משותפים, אין שכר דיפרנציאלי".