המסמך והמהומה. האלוף גלנט
המסמך והמהומה. האלוף גלנטפלאש 90
על פי סקר אמון הציבור של מכון ירושלים לחקר שווקים, שנערך לפני פרשיות מסמך הרפז והרמטכ"ל המיועד גלנט, האמון בראשי הצבא הוא הנמוך ביותר דווקא בקרב הקבוצה עליה הם מפקדים, קבוצת בני 18-24.



הסקר, שנערך בקיץ שעבר על ידי מכון ירושלים לחקר שווקים (באמצעות מכון דחף), ביקש מ-989 נשאלים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל, לדרג את מידת האימון שלהם בראשי 13 מוסדות לאומיים. על סמך תשובותיהם ניתן לכל מוסד "ציון אימון" הנע בין אחד לשבע (כששבע מציין אימון מלא).



ראשי צה"ל קיבלו את הציון הגבוה ביותר - 5.9, תוצאה קרובה לזו שקיבלו ראשי הקהילה המדעית, שציונם היה 5.8. ראשי מוסדות הרפואה זכו גם כן לציון גבוה יחסית, ציון 5.3. הציונים הנמוכים ביותר הוענקו למנהלי מוסדות דת (3.2), לחברי כנסת (3.4), ולמנהלי משרדי ממשלה (3.5). גם בעת המשבר הפיננסי העולמי ועל אף העוינות של פוליטיקאים רבים כלפי ה"טייקונים", הציבור עדיין רוחש אימון רב יותר למנהלי חברות גדולות (4.4), בנקים ומוסדות פיננסיים (4.3) מאשר לראשי גופים ממשלתיים כמו משרדי הממשלה, הכנסת, ומערכת החינוך (3.9), וגם יותר מאשר לראשי ההסתדרות ואיגודי עובדים (3.8). מנהלי תחנות הטלוויזיה (3.9) ועורכי העיתונים (3.8) אמינים בערך באותה המידה. שופטי בית המשפט העליון זכו לציון 5.0.



לפי ממצאי הסקר, דווקא קבוצת בני 18-24, אשר ממנה מורכבים הצבא הסדיר והקצונה הזוטרה, מביעה את רמת האימון הנמוכה ביותר בראשי צה"ל. בקרב קבוצה זו זכו ראשי צה"ל לציון 5.4, לעומת בני 65 ומעלה שהעניקו להם ציון 6.3. בחלק אחר של הסקר הציבור הביע תמיכה רחבה יחסית בהעברת תחומים שאינם בליבת העשייה הצבאית למיקור חוץ.



לדברי קורין סאור, מנכ"לית מכון ירושלים לחקר שווקים, "הממצאים מלמדים על כך שיהיה קשה יותר ויותר לשמר את מודל 'צבא העם', כאשר האימון בראשי הצבא נמוך יותר ככל שגיל הנשאל נמוך יותר. סביר להניח שהדיון הציבורי ייסוב במוקדם או במאוחר על מודל אחר, כגון זה של צבא מקצועי".



צעירים מביעים אימון מופחת גם בראשי הקהילה המדעית, כאשר בני 18-24 נתנו להם ציון 5.3, לעומת בני 65 ומעלה שנתנו להם ציון 6.4. לעומת זאת, כאשר מדובר בראשי מוסדות דת, צעירים דווקא מביעים אימון גבוה יותר מאשר מבוגרים. קבוצת בני 18-24 נתנו להם ציון 4.1, לעומת בני 65 ומעלה שנתנו להם ציון 2.8.



הסקר הוא היחיד מסוגו העוקב אחר קבוצת נשאלים לאורך זמן ועוקב אחר עמדותיהם ביחס למוסדות שונים. לפי ממצאי הסקר, חלה עלייה באימון הציבור בראשי כל המוסדות (מלבד ערוצי הטלוויזיה) משנת 2008.