דרוש ג'וליאניחזקי עזרא

ועדת הפנים והגנת הסביבה דנה היום בביטחונם האישי של תושבי איזור עוטף ירושלים ושל תושבי היישובים צור הדסה, בר גיורא ומבוא ביתר. בדיון השתתף השר לביטחון פנים, ח"כ יצחק אהרונוביץ'.

בפתח הדיון אמר ח"כ דוד אזולאי, יו"ר הועדה, כי הוועדה סיירה בשכונת הגבעה הצרפתית ולמדה כי השכונה הפכה למוקד של ונדליזם והטרדות כלפי בנות השכונה. תושבי עיסאוויה מגיעים אל השכונה עקב היעדר פעילות ותשתיות (כגון: סניף דואר) בעיסאוויה. כמו כן, השכונה הפכה לשטח מעבר מעיסאוויה אל מרכז העיר. "לא האמנתי שמדובר בשכונה חשובה בעיר הבירה ירושלים", אמר אזולאי.

חבר הכנסת אזולאי ציין כי בנוסף לבעיות אלו מסתבר שגם ביישובים כמו צור הדסה, תושבים חוששים לצאת בשעות הערב. בין השאר ציין והזכיר את רצח התיירת כריסטין לוגן, שהתרחש סמוך למושב מטע לפני כחודש.

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', אמר כי אי אפשר להפריד בין עיסאוויה לבין שכונת הגבעה הצרפתית. הוא אמר כי ניתן לתגבר את כוחות המשטרה בשכונה. על מנת למנוע חיכוך עם תושבי עיסאוויה. לגבי היישובים באיזור ירושלים, אמר השר כי יש קטע גדר משמעותי שעדיין לא הושלם בין היישובים לרשות הפלסטינית ולאחר פתרון בעיות משפטיות בבג"ץ, יש לקוות שהשלמת הגדר תגביר את הביטחון האישי. 

גילה אלישר, יו"ר המינהל הקהילתי בגבעה הצרפתית, אמרה כי גם האוניברסיטה בהר הצופים מאוימת וכי חמישה כלי רכב הוצתו ליד הגן הבוטני. עוד אמרה כי הטרדת סטודנטיות וחטיפות תיקים הינם מעשים המתרחשים כל יום. היא ביקשה כי יוצעו פתרונות רדיקליים כחסימת המעבר מהכפר אל השכונה הצרפתית. מר אלי ניסן, תושב השכונה, חיזק את בקשתה לחסימת המעבר בין עיסאוויה לבין הגבעה הצרפתית.

ח"כ פרופ' אריה אלדד אמר שאי אפשר להתעלם מהאלמנט הלאומני וכי מדובר במלחמה בת 100 שנים על ארץ ישראל וירושלים. ח"כ אלדד אמר כי ישנם בירושלים שטחים שלמים שמדינת ישראל הפקירה. "אם לא נשלוט בשטחי ההפקר מחדש, וגם בשכונות הערביות, נגיע לאבדן שליטה בירושלים כולה", אמר אלדד.

בהמשך הציע ח"כ אלדד לאמץ את השיטות ראש העיר ניו יורק לשעבר, ג'וליאני. 

ח"כ אריה ביבי הסכים עם ח"כ אלדד ואמר כי יש לתגבר את הכוחות בירושלים. "המסר צריך להיות – ירושלים היא אחת, ירושלים היא יהודית".

חיים בר, קצין הביטחון של מבוא ביתר, סיפר כי ביישוב עוברים שב"חים ללא כל הפרעה. מר משה דדון, ראש המועצה האזורית מטה יהודה, סיפר כי סביב היישוב צור הדסה אין גדרות וכי היישוב מופקר ונתון לגל גנבות עצום. הוא ביקש לקבל החלטה ייחודית לסייע לצור הדסה לגדר את היישוב ואמר כי מדובר בתקציב  קטן של 2 מיליון ₪.

ח"כ אורי מקלב אמר כי בעיית הביטחון אינה מאפיינת רק את תושבי הגבעה הצרפתית כי אם כל השכונות בצפון ירושלים. הוא הוסיף כי מדובר בשינוי דפוס פעילות העבריינים מפעילות עבריינית פלילית רגילה לפעילות לאומנית. ח"כ מקלב פנה לשר לביטחון פנים להכין תכנית כוללת לחיזוק הביטחון של  תשובי השכונות. 

יוסי היימן, מנכ"ל עיריית ירושלים, אמר כי הוא משוכנע ששירות טוב יותר לעיסאוויה יפתור בעיות רבות. הוא הוסיף כי המצב הנוכחי הוא פרי הזנחה מתמשכת וכי נדרשים תקציבי ענק לפיתוח עיסאוויה.

ח"כ ד"ר מיכאל בן ארי הציע לאפשר לתושבי השכונות לקבל אחריות על שכונתם ולתגבר את המשמר האזרחי. ניצב אהרון פרנקו, מפקד מחוז ירושלים, אמר כי תושבי עיסאוויה הם חלק אינטגרלי מהעיר וכלכלתה ולכן אין לנתק את עיסאוויה מהגבעה הצרפתית. הוא ציין כי פעילות אינטנסיבית של המשטרה בשכונה הורידה את רמת הפשיעה אך אמר כי לא ניתן למגר את הפשיעה באופן טוטלי. לגבי הרצח ביער מטע, אמר ניצב פרנקו כי נחשפה הכנופיה שביצעה את הרצח וכי זו הייתה כנופיה שעסקה בתחילה בפשיעה פלילית רגילה ולאחר רצח מבחוח עברה לפעילות לאומנית.



את הדיון סיכם ח"כ אזולאי, יו"ר הועדה: "הועדה מחזקת את מפקד מחוז ירושלים ומפקד מרחב ציון על פעילותם בשכונות ירושלים בכלל ובגבעה הצרפתית בפרט. הועדה מברכת את המשטרה על פענוח הרצח ביער מטע. הועדה פונה לשר לביטחון פנים ולמפקד המחוז לעודד את השירות במשמר האזרחי בשכונות עוטף ירושלים וברשויות המקומיות שליד ירושלים. הועדה פונה למשטרה ומבקשת  להגביר נוכחות בשכונות עוטף ירושלים כדי להגביר את הביטחון האישי של תושבי השכונות. הועדה פונה לפרקליטות המדינה לנקוט אמצעים כלפי הורים שילדיהם נתפסו מיידים אבנים. הועדה פונה אל עיריית ירושלים ליזום דיון עם גורמי הביטחון השונים בעניין מדיניות הממשלה לגבי יישובי עוטף ירושלים. הועדה פונה אל בית המשפט העליון ומבקשת לזרז את מתן ההחלטה לגבי קטע גדר הביטחון באזור ואדי סינסן (שאורכו 6.5 ק"מ) זאת על מנת להביא לעצירת זרם השב"חים הנכנסים למדינה דרך פרצה זו".