השבוע יצוין יום השנה להתרסקות מעבורת החלל 'קולומביה' ובה האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון ז"ל. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם רב פקד שרון בראון מהמחלקה לזיהוי פלילי במשטרה, מומחית לחקר מסמכים מזוייפים, שאליה הובאו לפיענוח פיסות יומנו האישי של רמון, פיסות שבדרך נס שרדו את ההתפוצצות.

פיסות הנייר ששרדו את הפיצוץ נמצאו רק כעבור כחודשיים בשדה פתוח בטקסס, מספרת בראון שראיון מקיף עמה ישודר היום בערוץ הראשון של הטלוויזיה במסגרת סרט התעודה 'גווילים של תקווה'. בראון עצמה אינה מבינה כיצד קורה שפיסות נייר מצליחות לשרוד חום כה רב כפי שהיה במעבורת שהפכה לכדור אש. "עד היום אני לא קולטת את זה. זה גם פיצוץ של כדור אש בשמים, וגם פלא שניירות רגילים איכשהו מנפנפים את דרכם ברוח עד לכדור הארץ, ובנוסף שורדים חודשיים בתנאי חורף בשדה פתוח בטקסס..."

"כשרונה רמון הגיעה אלי עם שרידים חשבתי שהיא בטח תביא איתה נייר אחד חרוך, והנה היא הגיעה עם שקית פלסטיק ובה קבוצת ניירות שלמים כמעט ולא חרוכים. היו שם ניירות מהיומן האישי שלו כתובים בדיו שחורה שאותם מיקמתי כמו פאזל, והיו דפים אחרים שנרטבו ונשטפו ולא נקרעו בכלל, אבל היה צריך לשחזר את מה שנכתב בהם על פי לחיצות העץ. שחזרנו את הכתוב ואחר כך פענחנו הכול", אומרת בראון המוסיפה לרשימת התמיהות סביב שרידותם של הניירות גם את העובדה הזו שדווקא הכתובים נמצאו כשהם חתוכים ואילו המחוקים הגיעו בשלמותם.

ומה היה כתוב בניירות? באשר ליומן האישי בראון אינה מוסרת מידע אך מציינת ש"ניתן לשער מה כל אחד היה כותב אם הוא היה מגיע לחלל". באשר לחומרים הנוספים היא מספרת על מחברת בה היו דרכי הפעלה של מכשור במעבורת, רשימת הפריטים שלקח איתו למסע בחלל, בהם מזכרות מימי השואה "היו שם דברים שרצה לדבר עליהם. הרעיון הגדול של היה להמשיל את השואה ליציאת מצרים, כשם שהמזכרות הללו מגיעות מהשואה אל פסגת המדע העולמי, מחושך לאור". בנוסף, מספרת בראון נמצא באחד הדפים כתוב בכתב ידו ומנוקד קידוש "הוא רצה להיות היהודי הראשון שיעשה קידוש בחלל. הוא לא צילם את הקידוש אלא העתיק אותו וניקד כל מילה".

המסמכים כולם הועברו למוזיאון ישראל, שם במעבדת שימור קיבלו חיזוק לניירות. דף אחד מהם הוצג כבר בתערוכה, אולם לטיפול ולזיהוי הועברו לא פחות מ-25 דפים.