עצומה גם בציבור החרדי.
עצומה גם בציבור החרדי.

בימים הקרובים יתקיים בשכונותיה החרדיות של ירושלים, מבצע החתמה של בעלי עסקים וחנויות להפסקת העסקתם של פועלים ערביים. זאת לנוכח תופעת ההתקשרויות בין בנות יהודיות לפועלים הערביים. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם בנצי גופשטיין, מראשי ארגון להב"ה הפועל בדרכים שונות לבלימת התופעה.

כזכור, בימים האחרונים דיווחנו על 'תעודת הכשר' ייחודית אותה הנפיקו אנשי להב"ה עבור מעסיקי יהודים בלבד. "אנחנו מגדירים את התופעה כ'האינתיפאדה השקטה'. זו מכת התבוללות. לא מעט בנות הכירו ערבים ומה שהתחיל כקשר ידידותי נמשך והגיע עד לכדי נישואין", אומר גופשטיין ומספר על מקרה שאירע בתקופה האחרונה ובו הגיעה בת מאחד הישובים ביהודה ושומרון לעבודה בחנות במאה שערים, שם הכירה בחור ערבי מהפועלים שבמקום, ולאחר שהתהדק הקשר ביניהם בכוונתם להתחתן בעוד ימים אחדים. מקרה זה, כמו נוספים שהתרחשו בתקופה האחרונה במגזר החרדי, מוביל את הפעילים למבצע ההחתמה המדובר תחת הכותרת 'היכונו למערכה נגד העסקת אויבים', מבצע בו יעברו הפעילים בין העסקים השונים ברחובות שכונת מאה שערים, יסבירו להם את המניע למהלך ויחתימו אותם על התחייבות להעסקת יהודים בלבד.

האם לא נכון היה לפנות קודם כל לאדמו"רים?

יתכן שכן, אבל בלהב"ה סבורים שכאן עדיפה 'התערותא דילתתא' – התעוררות מלמטה, מהרחוב שיגרוף אחריו גם את הרבנים והאדמו"רים שלעיתים חוששים להתבטא בסוגיות רגישות מעין אלה.

גופשטיין לא נשמע מוטרד מהגדרת המהלך כגזעני בתקשורת, והוא מוסיף ומספר על מקרים נוספים ורבים בהם בנות, חלקן בנות שרות, יוצרות קשר עם ערבים. "פעם זה היה רק במגזרי מצוקה ובמגזרים מעוטי יכולת. היום זה בכל הארץ", הוא אומר ומוסיף לספר כיצד נפתח הקשר בידידות פשוטה ומתהדק אט אט. "לא סתם אסרו חז"ל לאכול פת עכו"ם מחשש לחיתון. הם ידעו ממה להזהיר. זה מתחיל באכילה משותפת ונמשך הלאה".

על פעילות להב"ה בתחום זה הוא מספר: "להציל את הבנות מהכפרים זה חשוב, אבל בעיית ההסברה היא המרכזית. היו מקרים של בנות בכיתה ח', בנות בגיל 13 ו-14 שהכירו ערבים בפייסבוק. אנחנו מגיעים למרכזי הקניות, למרכזי הערים, פוגשים אותן ומסבירים ומתריעים על הנושא. המטרה היא להציף את הנושא כדי שאמהות יעקבו וידעו מה קורה עם הבנות".

ממשיך ומספר גופשטיין על העבודה מול הבנות עצמן, "אנחנו מסבירים להם שהן בנות של מלך, שהן שייכות לעם היהודי, אבל הרבה פעמים הן לא משתכנעות ואומרות לנו שאמנם הכול נכון אבל הערבי שלהן הוא ערבי אחר, ערבי שרוצה להתגייר, ערבי נעים, וזה נכון. הם מפנקים מאוד בהתחלה, נותנים הרבה יחס, לצערנו לפעמים יותר מיהודים. אנחנו מפגישים בנות בתחילת קשר עם בנות שעברו את הטראומה. אנחנו נעזרים הרבה ברבנית ברנס שהקימה מעון לבנות במצב שכזה. לפעמים כל זה לא מצליח, אז לפני שאנחנו עוזבים אותן אנחנו נותנים להן מספר טלפון שיוכלו לחזור אלינו כשירצו, ובאמת כעבור שנה הן חוזרות, ואז אנחנו צריכים להסתיר אותן לפעמים בדירות מסתור, להחזיר אותן ליהדות ואפילו לחתן אותן".

בשבוע שעבר דיווחנו כי ארגון להב"ה יצא בקמפיין חדש ולפיו יחולקו תעודות הכשר לעסקים שאינם מעסיקים אויבים. "אין זה סוד שיש תחרות בין בעלי העסקים והגיע הזמן שהלקוחות יציבו דרישות נוספות פרט לכשרות המזון, הנוגעות לכשרות העסק - עסק שמעסיק את אויבי ישראל דינו להיות מוחרם", אמר בנצי גופשטיין.