יאיר נווה
יאיר נווה

שר הביטחון אהוד ברק החליט בהתיעצות עם ראש הממשלה נתניהו, כי האלוף יאיר נווה ימונה לרמטכ"ל בפועל למשך 60 יום. כהונת אשכנזי לא תוארך, כך נמסר הערב מלשכתו.

בהודעה נאמר עוד, כי "ראש הממשלה ושר הביטחון שוחחו הערב עם האלוף יואב גלנט והביעו בפניו את הערכתם אליו כמפקד ולוחם שמכוח כישוריו והישגיו נבחר להיות רמטכ"ל. ואולם, לאור המצב שנוצר לאחר החלטת היועץ המשפטי לממשלה והמשמעויות העולות ממנה, הגיעו ראש הממשלה ושר הביטחון למסקנה שלא נותרה ברירה אלא לפעול לביטול המינוי ולהתנעה מחדש של הליך בחירת הרמטכ"ל הבא".

"שר הביטחון ברק יביא ביום חמישי הצעה לממשלה למינוי סגן הרמטכ"ל יאיר נווה לרמטכ"ל בפועל לתקופה של עד שישים יום. בתוך תקופה זו יושלם תהליך הבחירה של הרמטכ"ל הבא והוא יכנס לתפקידו", נאמר בהודעת לשכת ברק.

בלשכת ברק מוסיפים, כי תהליך מינויו של סגן הרמטכ"ל כרמטכ"ל בפועל סוכם בעצה אחת עם היועץ המשפטי לממשלה ועל דעתו.

מוקדם יותר פרסם ברק הודעה, לפיה הוא חש "צער ואכזבה עמוקה" נוכח החלטת היועץ המשפטי לממשלה שלא להגן בבג"ץ על מינויו של האלוף יואב גלנט.

שר הביטחון ברק אמר הערב, כי "האלוף יואב גלנט הוא האיש המתאים ביותר לפקד על צה"ל בעת הזאת. האלוף גלנט הוא לוחם עז נפש, מפקד מהטובים שהיו לצה"ל ואיש שרבים בעם ישראל חייבים לו רבות".

"חשבתי ועודני חושב כי לאלוף גלנט יש היכולת, הניסיון, קור הרוח והחזון לפקד על צה"ל. צורך זה מתחדד עוד יותר נוכח הזעזועים הפוקדים בשבועות האחרונים את המזרח התיכון. אני חלוק על עמדת היועץ המשפטי אך מכבד אותה", הוסיף ברק.

השר מיכאל איתן, היחיד שהתנגד בממשלה למינוי האלוף גלנט לרמטכ"ל, אומר בעקבות ביטול המינוי, כי "ראש הממשלה ושר הביטחון המתינו להכרעת היועץ המשפטי לממשלה ומשזו הגיעה הגיבו בהתאם ונהגו כפי הנדרש מהעומדים בראש מדינה דמוקרטית שומרת חוק. עמדתם תקרין על כל עובדי המדינה ותשדר את המחויבות של כולנו לאינטרס הציבורי, לאיכות שלטון ולמנהל תקין".

לדבריו, "מנגנוני הבקרה בתהליך קבלת ההחלטות על מינוי הרמטכ"ל כשלו לרגע אך התעשתו והוכיחו את יעילותם הודות לעבודתו המקצועית והיעילה של מבקר המדינה. זהו יום חשוב לעיקרון של שיוויון הכל בפני החוק, מהלך שיחזק גם את החברה וגם את הצבא ויצמצם את תופעות הפרוטקציה וההעדפה של בעלי שררה וכוח".

ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, אומר בעקבות ההודעה על ביטול מינויו של גלנט לרמטכ"ל, כי "המהלך האחרון בפרשת מינוי הרמטכ"ל מוכיח מחדש את כוחה של הביקורת לחקור ולתת תשובות בזמן אמת".

"כאשר גם ועדת טירקל, גם הדרג המדיני וגם המערכות המשפטיות כשלו בהתנהלותן ולא הגיעו לחקר האמת, הצליח מבקר המדינה לבדוק את הממצאים בעניינו של גלנט ולהציג מידע חיוני בשאלת מיניו ברגע המכריע", הוסיף חסון.

לדבריו, "התוצאה מחזקת את הביקורת ואת מוסד מבקר המדינה ותורמת לחוסנו הערכי של צה"ל".

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) קורא לשר הביטחון בעקבות ביטול מינוי גלנט לקבל אחריות על המינוי הכושל ועל הנזק העצום שגרם בפרשה זו למדינת ישראל ולצה"ל.

לדבריו, "יש גם להפיק לקח מההליך הכושל ומאי תפקודן של מערכות הסינון וההגנה. ועדת טירקל וממשלת ישראל כולה התגלו כחותמות גומי ויש צורך לתקן את ההליך ולהעביר מועמדים לתפקיד הרמטכ"ל שימוע בועדת החוץ והביטחון. על שר הביטחון להתפטר בעקבות כשלונו זה במינוי גלנט".

היועץ המשפטי לממשלה הודיע לבג"ץ, כי ישנם קשיים משפטיים במינוי גלנט לרמטכ"ל, וכי הוא ביקש מנתניהו וברק לדון מחדש במינוי.

ויינשטיין ביקש מבג"ץ למסור הודעה נוספת ב-8 לפברואר, תוך שהוא מציין כי "ספק אם ראוי מבחינה ערכית להותיר בעינה את ההחלטה בדבר המינוי".