הועדה לקידום מעמד האשה בראשות חברת הכנסת ציפי חוטובלי קיימה הבוקר דיון ב"מכתב הרבניות" שיצא נגד נישואי נשים יהודיות לערבים במסגרת יום הזהות היהודית בכנסת של ארגון רבני צוהר וח"כ זבולון אורלב.

חוטובולי פתחה את הדיון והציגה נתונים לפיהם בישראל קיימות קרוב ל 100,000 משפחות מעורבות של יהודים ושאינם יהודים וביקשה לברר כיצד הרשויות בישראל עושים כדי למנוע את תופעת ההתבוללות בישראל.

ד"ר צבי צמרת, מנהל המרכז הפדגוגי במשרד החינוך סיפר כי עושים מאמץ להגביר את הזהות היהודית דרך ליבת היסוד – בשיעורי מחנך, על ידי חינוך לחיי משפחה. למרות זאת התברר בדיון כי בניגוד למדינות אחרת בעולם בישראל בית ספר ממלכתי – שאינו דתי, אינו יכול להיות ליהודים בלבד אלא חייב להיות מעורב.

חבר הכנסת טאלב ע-סאנא ביקש את רשות הדיבור ועורר סערה כאשר הגדיר את הדיון כ"גזעני": "יום זהות יהודית צריך לדבר על זהות יהודית אבל לא לגלוש לפסים של גזענות. אני לא חושב שבנושא הזה הכנסת צריכה להחליט עבור בן-אדם עם מי הוא יתחתן. אתם מביאים רק את הדוגמאות הבעייתיות. יש המון משפחות מעורבות של יהודי וערביה, או של יהודיה עם ערבי אשר חיים בשלום ובצורה מכובדת ויפה, ויש משפחות של רק יהודים שחיי המשפחה בהן בעייתיות מאוד".

הרב אורי סמט, נציג רבני צוהר אמר כי יש לדאוג ליצור אווירה ציבורית נגד התבוללות: "יש מיעוט יהודי במדינה שרואה במאבק בהתבוללות גזענות. ח"כ חוטובלי קיבלה מכתבים תוקפניים מהגורמים האלה. יש יותר אחוזים המוטרדים שהילדים שלהם יתבוללו מאשר אלה הצמים ביום כיפור או עושים ברית מילה. איכשהו הנושא הזה נתפס כאסור או כגזענות. איך המורה בתל אביב בבית ספר לא דתי ורוצה לדבר עם תלמידים שיהיו לידכם לא יהודים, תכבדו אותם, הם חלק מהחברה – אבל לא להתחתן איתם. הוא צריך גיבוי של תודעה ציבורית. צריך לעשות כנס למורים – איך מדברים על זה בפני התלמידים".

בדיון השתתפו נציגי ארגונים הפועלים למניעת התבוללות ובהם יד לאחים, חמלה, ולהב"ה הפועלים וכן אשה יהודיה שנישאה לערבי אשר סיפרה את סיפורה

חברת הכנסת חוטובלי סיכמה את הדיון ואמרה: "אני מודה לרבני צוהר, אני חושבת שהדיון נתן לנו חומרים עבודה להמשך המאבק בהתבוללות, והועדה הזו תמשיך לעסוק בנושא".