ביום שבת, א' באדר תשע"א (5 בפברואר 2011 ) הלך לעולמו אליעזר סודיט, שכינויו המחתרתי היה 'קבצן", אחד מגיבורי ישראל הנועזים בשורות המחתרת של האצ"ל,  ולאחר קום המדינה, איש שירותי הביטחון בישראל, "מלוחמי הצללים" ב"מוסד".

אליעזר (קבצן) סודיט (שרון) (נולד ט“ו בשבט 1925), יליד בסרביה (היום במולדובה). עלה ארצה בשנת 1936 יחד עם משפחתו מהעיר אודסה שבאוקראינה.

ב-1939, בגיל 14, הצטרף לאצ“ל, השתתף ופיקד על מבצעים רבים במסגרת הארגון, ביניהם הפשיטה על מחנה 80, ב-6 באפריל 1948, כחמישים בחורים, חלקם מחופשים לאנשי צבא בריטיים, רוקנו בהתקפה נועזת של האצ"ל את מחסן הנשק של גדוד תותחנים בריטי ואף נטלו עמם "בשבי" זחל"ם.

"זה היה הזחל"ם הראשון והיחידי שעמד לרשותנו", סיפר "קבצן", וסוכם להעבירו לאזור פתח תקווה... בדרכנו נתקלנו בשיירות צבא שנעו לכיוון חיפה, ביניהם בזחל"מים, וצוותיהם אותתו לנו לשלום... השבנו בנפנוף יד והתברכנו בלבנו על שהחלפנו את המספרים מעל נושא הגייסות". זחל"ם זה עתיד היה למלא תפקיד חשוב בכיבושה של יפו. פעולה שאליעזר סודיט מילא בה תפקיד היסטורי חשוב, כשבתום יומיים של קרבות, ללא הכרעה, הורה בגין להפסקת הפעולה. "אולם בלילה ההוא קרה דבר משונה", כתב בגין בספרו "המרד", "בפעם הראשונה התמרדו בי חיילי הארגון ופשוט מיאנו למלא את פקודת הנסיגה".

הראשון שהתמרד היה 'קבצן'. "לי הייתה ההרגשה – לאחר שני ימי לחימה – כי ניתן לפרוץ קדימה מבית לבית, דיברתי עם שאר המפקדים והם הסכימו לדעתי. רצתי למטה, תפסתי את גידי ואמרתי לו: 'אנחנו לא עוזבים!' צל של חיוך ריחף על פניו היגעים של גידי (שמכתחילה לא היה שלם עם הוראת הנסיגה),  "אמרו זאת למפקד, טפח קלות על שכמו של "קבצן".  "בחדר המפות החלו להופיע משלחות", סיפר בגין, "הן דיברו בקול אחיד: 'לא נעזוב את המערכה..."  ובגין מסכם: "מרידת החיילים ניצחה...הוחלט לבטל את החלטת  הנסיגה..." (מתוך הספר "גידי – המערכה לפינוי הבריטים מארץ ישראל").

בעת שפיקד על מבצע שדידת בנק “עותומן“ הוא נתפס על ידי השלטונות הבריטים ונשפט ל-15 שנות מאסר. לאחר תשעה חודשים בבית הסוהר במגרש הרוסים בירושלים, הצליח להימלט כשהוא מחופש לשוטר בריטי. במלחמת השחרור השתתף בקרבות רבים, פיקד על גדוד יוצאי אצ“ל שכבש את הכפר מלחה בירושלים, בכיבוש העיר יפו , ומאוחר יותר בכיבוש רמלה (במסגרת גדוד 57 של “גבעתי“).

במסגרת חטיבת "גבעתי" הוביל פשיטה על ריכוזי הצבא המצרי באשדוד ב-3 ליוני 1948:  בראש כוח מיוחד של 11 איש הסתנן בלילה למרכז הכוח המצרי, חיבל ברכבים מספר, פוצץ מחסן תחמושת וקטל מספר רב של מצרים.  שב לבסיס בלא נפגעים.

ב-1952 כמחאה ל“הסכם השילומים“ בין ישראל לגרמניה, שלח סודיט מצרפת מעטפת נפץ לראש ממשלת גרמניה קונרד אדנאואר. הפצצה התפוצצה בעת שחבלן גרמני ניסה לנטרלה וגרמה למותו. סודיט נעצר בצרפת כשברשותו אמצעי לחימה שונים. הוא נשפט ל-4 חודשי מעצר וגורש מצרפת. ב-1960 גויס ל“מוסד“ והשתתף במבצעים רבים ביניהם מבצע חיסולו של פושע המלחמה הרברטס צוקורס באורוגוואי. אחר כך פרש מן השירות.



יהי זכרו ברוך.