צבע המאכל קרמל, הנותן את הצבע החום, שהוא סימן ההיכר במשקאות קוקה קולה, פפסי ודומיהם, בא ממקור לא טבעי ועלול לגרום להתפתחות תאים סרטניים. את הממצא הלא קל הזה פרסמו השבוע מדעני אוניברסיטת קליפורניה (CU).

צבע המאכל קרמל נוצר באמצעות הליך מורכב של עירוב כימי בין סוכר ואמוניה עם גופרית בתנאי לחץ וחום גבוהים. כחלק מתרכובת כימית מתקבלים החומרים -4MI-4methylimidazole) (2MI - 2methylimidazole ) שהם חומרים מסרטנים.

ניסויים שנערכו בחיות מעבדה הוכיחו כי החומרים 2-MI  ו-4-MI הינם חומרים מסרטנים, המעוררים את המחלות כגון: סרטן כבד, ריאות ולוקמיה.



קבוצת המדענים שלחה את ממצאי המחקר לחברות קוקה קולה ופפסי, אשר משתמשות בחומרים הנ"ל עם קריאה להפסיק לאלתר שימוש בהם או לפחות לשים תווית מזהירה על הבקבוקים.

אז כמה סרטן אנחנו שותים?



המדענים מתריעים כי הכמות המקסימאלית אשר בטוחה לבריאות האדם לעיכול ביממה היא עד 16 מיקרוגרמים של  4-MI , כאשר בכל בקבוק חצי ליטר ישנם עד 200 מיקרוגרמים של החומר המסרטן - פי 12 גבוהה מהכמות המותרת.



אפילו המושג "צבע קרמל" המצוי בשימוש החברות מטעה את הלקוחות. מרבית האנשים מאמינים כי צבע ה"קרמל" נוצר מקרמל חום, שמתקבל בחימום סוכר, ובטח שאינו נקשר ישירות לאמוניה וגופרית.



היצרנים משתמשים בארבעה סוגי "צבע קרמל" בייצור קולה, בירות ורטבים, רק בשניים מהם ישנם צבעים הכוללים אמוניה. המומחים לאונקולוגיה דורשים כעת הפסקת שימוש בחומרים הכוללים אמוניה.