בתיקי הביון של לנגלי שבווירג'יניה, מטה המודיעין האמריקאי (ה-CIA), מסתתרים סודות רבים. הסוכנות חושפת מעט מן התוכניות שלה, אשר הוכנו בשלהי המלחמה הקרה, והן לעיתים מפתיעות ביותר.



שפרירית להאזנות סתר



במהלך שנות ה-70 נבנה בידי סוכנות הביון האמריקאית מתקן זעיר מעופף, המסוגל לעופף ולהאזין בו זמנית. בשל מידותיו הקטנות הוצע בתחילה לעצב את המתקן כדבורה, אך עקב המבנה האירודינמי הלא יציב ויתרו על הפרויקט.
בשנת 1974 אנטומולוג (מומחה לחרקים) צעיר אשר שותף בפרויקט של ה-CIA הציע לעצב את המתקן בצורת שפרירית. מומחה אחר של סוכנות הביון, מומחה לבניית שעונים, יצר מנוע בעירה פנימית הקטן בעולם דאז (משמע השפרירית פעלה על סולר עם אוקטן גבוה כמו מטוס רגיל). כל חלק בשפרירית עבד ויוצר בקרן לייזר ברמת דיוק מופלאה גם לימינו.


שפרירית מודיעין ארכיון CIA GOV

לישון עם הדגים

צ'ארלי דג הביון ארכיון CIA GOV

בין פיתוחי סוכנות הביון האמריקאית גם דג רובוטי בשם צ'רלי שנועד לבחון טכנולוגיות ויכולות רובוטיות בסביבה תת-ימית. הדג צ'רלי מדד מהירות, יציבות מתחת למים, מוביליות, עומק ורוחב פס בתעבורת נתונים. צ'רלי מורכב מגוף הרמטי, מערכת יציבות ומשקולות, ומחשב לתקשורת. בזנב ה"דג" מורכבת מערכת תנועה המדמה את תנועת הזנב של דג אמיתי, והוא נשלט משלט רחק בגלים קצרים.

יונק דבש... ומידע

במסגרת תוכנית DARPA אודותיה כתב ערוץ שבע לא אחת, שהיום אחראית למרבית המצאות הקידמה והטכנולוגיה בארה"ב, מפותח לאחרונה בחברת  AeroVironment כלי תעופה מסוג אורניטופטר – כלי טיס שכנפיו עובדים כמו כנפי ציפור.

יונק דבש ללא טייס אתר DARPA

הציפור הרובוטית היא כלי מודעיני ראשון במעלה גם בגלל שהמטוס הזעיר מסוגל לכל פעלול, לו מסוגלת ציפור חיה. ביניהם כניסה למבנה או מבט מבעד לחלון. האבטיפוס המוכן היום מסוגל לעוף עד 18 מטרים לשניה, שוקל רק 19 גרם ומסוגל לסבול רוח של עד 10 מטרים לשניה.