למכירה. אילוסטרציה
למכירה. אילוסטרציהפלאש 90

בשבוע שעבר אישרה הכנסת שינוי במיסוי על הדירות בארץ: מס רכישה לדירות להשקעה יעלה ולעומת זה מס השבח יופחת. הכוונה של הכנסת ברורה: להוציא כמה שיותר דירות לשוק כדי לאפשר הוזלת מחירים בתחום הנדל"ן.

לרוב אני ביקורתי אז כאשר יש מקום למילה טובה, אפשר גם קצת לפרגן: השיח הציבורי בארץ סביב מחירי הנדל"ן בריא יותר מאשר ברוב מדינות אירופה, בעיקר באנגליה, או בארה"ב.

בחו"ל התפתחה עד שנת 2007 או 2008 בועה, שהתפוצצה, כפי שאנחנו כולם יודעים. רמת מחירי הדירות ירדה מאוד ברוב המדינות, לשמחתם הרבה של אזרחים רבים שסוף כל סוף ידם שוב משגת דירה. אז נכון, לבעלי דירות רבים שנכנסו לחובות גדולים מידי ירידת מחירי הדירות הייתה אסון. אבל הם אחראים או לכל הפחות יש להם מידה של אחראיות. נכון שהממשלות דחפו אותם על ידי כל מיני טריקים ללקיחת משכנתאות גדולות מידי, ובכל זאת, אנשים אחראים דאגו שלא להגיע למשכנתאות בשווי 98% מהדירה.

החלק הבאמת הזוי בשיח הציבורי מעבר לים היה ברצון של הפוליטיקאים להגן על בעלי הדירות בכל מחיר, וכמובן גם ללא הצלחה. אמנם האינטרס הפוליטי שלהם ברור, אבל מה עם הצעירים וכל אלו שלא יכלו לקנות דירה? אין להם קול בבחירות? השורה התחתונה היא שירידת ערך הנדל"ן במדינות רבות בחו"ל בריאה ונורמאלית ומהווה תהליך של ניקוי השוק, כפי שחזו הכלכלנים של האסכולה האוסטרית. אלו מסבירים שרמת ריבית נמוכה מידי לאורך זמן (מה שקרה בין השנים 2001-2005) בסך הכל גורמת לניפוח בועות ולשימוש לא יעיל של המשאבים על ידי ניווט ההשקעות לכיוון של נכסים שאינם ברי-קיימא, מה שהם קורים בלע"ז “malinvestments” (השקעות רעות). בדרך אגב, סביר להניח שבעקבות רמת הריבית האפסית הנוכחית, אנחנו שוב נכנסים לתקופה של בועה, שעלולה להתפוצץ כמו הקודמת, אם כי לפחות, הפעם נראה שמחירי הנדל"ן בעולם פשוט לא יספיקו לחזור לרמתם הקודמת, מה שאולי ימזער את הנזקים הצפויים.

נחזור לארץ. להבדיל ממה שקורה בחו"ל, הפוליטיקאים נלחמים כדי להראות מי יצליח להוריד את המחירים, ולמרות שגם לזה יש צדדים לא חיוביים, היה עדיף בהרבה לא להתערב כלל ועיקר, לפחות הכוונה טובה. גם זה משהו. הפוליטיקאים המקומיים גם מבינים שכדי להוריד את המחירים, צריך להגדיל את ההיצע ושר השיכון אטיאס מנסה לעשות זאת, עם הצלחה מוגבלת, אמנם, אבל נראה שיש התקדמות מסוימת בכל זאת.  

העיתונות מלאה בכתבות בנושא. כן בועה או לא בועה? מה לעשות? לקנות או למכור? קשה לגבש דעה ואני מודה שאין לי תובנה ברורה לגבי כיוון שוק הנדל"ן המקומי. זה תלוי בכל כך הרבה גורמים, כולל פוליטיים, שבאמת קשה מאוד להתנבא.

אבל דבר אחד אני כן יודע וכל מי שיש לו עיניים לראות מבין את זה גם כן: הבירוקרטיה מסבכת וגורמת נזקים אדירים לשוק הנדל"ן המקומי. רפורמת הנדל"ן של ממשלת נתניהו הייתה צעד בכיוון הנכון אבל צריך להמשיך. אני לא תמים ואני יודע שקשה מאוד ליצור שוק תחרותי בקרקע, להבדיל מרוב השווקים האחרים. אפילו בהונג-קונג, שהייתה עד לא מזמן המקום עלי אדמות בעל רמת החופש הכלכלי הכי גדולה, שוק הדיור היה קשור לשלטונות.

ובכל זאת אין ברירה. אם אנחנו רוצים ששוב יהיה אפשרי לקנות דירות במדינה, צריך להגדיל את היצע הדירות. כדי לעשות את זה, רק הפשטת התהליכים הבירוקרטים וזירוזם יעזור. צריך לבטל הרבה מאוד חוקים וסעיפים בחוקים לתכנון ובנייה, שהופכים את בניית הדירות לגיהינום עבור הקבלנים.

בקיצור, צריך לתת לאנשים לחיות פה ולבנות. זה אפשרי, אם הציבור ידרוש את זה ויתגבר על כל "הצדיקים" שרוצים שהמדינה תמשיך לשלוט ללא עוררין על כל פיסת אדמה, בשם הציונות כביכול.

ואני אומר שהציונות הגדולה ביותר היא לתת ליהודים לבנות בית בזול בארץ ישראל וזה יהיה אפשרי אם נקטין את ההתערבות הממשלתית בשוק הדיור ונהפוך אותה לכמה שפחות כבדה.