פרופ' לוין ז"ל
פרופ' לוין ז"לויקיפדיה

בשבת האחרונה הלך לעולמו המדען פרופ' מנחם לוין, מדען בעל שם עולמי שבימי טרום המדינה היה ממפקדי בית"ר בפולין ויחד עם זאב ז'בוטינסקי פעל כדי לעורר את יהדות אירופה לעלות לארץ ישראל ולהימלט מחרב הצורר הנאצי. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם פרופ' משה ארנס, שר הביטחון והחוץ בעבר, מי שגם הוא היה מבכירי תנועת בית"ר באותם ימים.

בראשית דבריו מזכיר ארנס את העובדה שמיד לאחר עלותו לארץ פעל פרופ' לוין ז"ל בשורות בית"ר, נעצר על ידי הבריטים ונדון למאסר ממושך שכלל עבודת פרך על פעילות מחתרתית זו. במהלך תקופה זו עונה לוין קשות על ידי הבריטים.

עוד מספר ארנס כי גם לאחר הקמת המדינה לא נטש לוין את עמדותיו האידיאולוגיות ולצד פעילות המדעית שזכתה לתהודה רבה בעולם המדע הבינלאומי, המשיך לפעול בשורות תנועת בית"ר והליכוד, ובמסגרת פעילות זו הכיר ארנס את לוין.

כאמור, פרופ' לוין היה שותף בארגון הכנסים בהם קרא מנהיג בית"ר, זאב ז'בוטינסקי, ליהדות אירופה לעלות לארץ ישראל ולהתייחס לאיומים הנשמעים מכיוונם של הנאצים כאיומים רציניים.

"היו לא מעטיןם ששמעו לדברי האזהרה הללו וגם עלו לארץ בעליה הבלתי ליגאלית שהתקיימה בהוראתו של ז'בוטינסקי. כעשרים אלף איש הגיעו בעליה הזו, אבל המונים לא שמעו או לא יכלו לשמוע לקריאה הזו. לרבים לא הייתה אפשרות לעזוב. מדינות אחרות לא קיבלו אותם והבריטים מנעו כניסה שלהם לארץ ישראל. לעומתם היו רבים שנשארו אדישים לאזהרות כי לא האמינו לאיומים".

 

שורות אחדות על פעילותו המדעית של פרופ' לוין מתוך אתר 'ויקיפדיה':

הישגיו המדעיים בשנים האחרונות ולאורך שבעים שנות מחקרו הציבו אותו בחזית המחקר הנוכחית של מדעי הפולימרים והסיבים והננוטכנולוגיה. בסוף ימיו עמד בראש מחקר פעיל במכון הפוליטכני של אוניברסיטת ניו יורק.

ב-2009 נתמנה כעורך ראשי של האנציקלופדיה רבת הכרכים למדע ולהנדסה של סיבים (Encyclopedia of Fiber Science and Engineering) בהוצאה היוקרתית Wiley שבניו יורק, שבמסגרתה הוא אחראי למספר רב של עורכים ועורכי משנה.

לזכותו של לוין נזקפים כשלושים פטנטים, ופרסומם של מאות מאמרים בכתבי עת מדעיים. מזה עשרים שנה יוצא לאור בעריכתו הירחון המדעי הבינלאומי Polymers for Advanced Technologies‏ (PAT), שלו מועצת מערכת בת שישים מדענים ידועי שם מרחבי העולם בראשותו של לוין. הירחון נחשב ליוקרתי ביותר בעל השפעה גבוהה המציבה אותו בוועדות המקצועיות שבאוניברסיטאות הנחשבות ככתב עת מן השורה הראשונה. מטעם הירחון נערכים מידי שנתיים במרכזים שונים בעולם כינוסים מדעיים בינלאומיים רבי משתתפים בהם משמש לוין כיו"ר, יו"ר עמית או יו"ר כבוד.

על אף שבשנת 2004 איבד את מאור עיניו כתוצאה ממחלת הגלאוקומה, המשיך לוין בעבודתו, הרצה והציג מצגות של נתונים מתחדשים, פרי מחקריו בכנסים שונים ברחבי הגלובוס.