'הציבור הדתי – נלחם על התרבות'

הצגת הבכורה של "יודפת" ההפקה החדשה של של תיאטרון תאיר עלתה אמש (רביעי). זוהי הצגה קסומה שמחזירה את הצופה אחורה בזמן 2000 שנה אחורה להתלבטויות של יוספוס פלביוס, וחבריו במאבקם לעצמאות, כשכל ההצגה מתרחשת על השרידים הארכיאולוגים של הרובע ההרודיאני המואר באור מסתורי.

מנכ"ל התיאטרון – גלעד אלפסי החליט לשים את תיאטרון התוכן היהודי במרכז הבמה, ולהשתמש בכלים החזקים ביותר – ערב גאלה בניחוח מסורתי, עם כל המי ומי. אלפסי על היוזמה: " אנחנו סבורים שהגיעה השעה שהממסד התרבותי במדינת ישראל יבחין בכך שישנה יצירה דתית פר-אקסלאנס. התרבות היהודית חיה ובועטת, יש לה אמירה אמנותית ייחודית משלה, ותיאטרון תאיר מתכוונים להביא אותה לקדמת הבמה, ולהשתמש גם בכלים תל אביבים לחלוטין כולל ערבי גאלה וסלבים משלנו כדי לעשות זאת. גם אנחנו יכולים לעשות תיאטרון טוב ואיכותי מבלי להזדקק להצגות שמתנצלות על מה שיש למסורת היהודית להציע. אנחנו יוצרים תרבות השואבת מעולם התוכן הדתי מההיסטוריה היהודית ויש כאן חלל שמתמלא".

אלפסי חושב שהוא גם נענה לדרישה קיימת: "הציבור הדתי והחילוני מצביע ברגליים ומגיע להצגות. השחקנים שלנו הם הן חילונים והן דתיים ואף על פי כן אנחנו מקיימים תיאטרון על פי ההלכה, המביא לקהל הצגות השאובות מעולם ההיסטוריה והתוכן של העם היהודי".

באירוע נכחו בין השאר השר מיכאל איתן, השר דני הרשקוביץ', ח"כ מיכאל בן ארי, וחה"כ ציפי חוטובלי, שציינה בטקס, כי: "ישנה בשורה בערב הזה, במשך שנים" לדבריה "נזנחה התרבות העברית. אמנם כתבו בעברית אבל החמיצו את התרבות העברית עצמה". עוד הוסיפה חוטובלי ואמרה: "היום אנו נמצאים בתקופה של רנסאנס בתרבות היהודית בתחום המוסיקה וכעת גם התיאטרון, אולם כדי שהחזון יעמוד על רגליו הוא צריך תמיכה. ותמיכה זה תקצוב, תמיכה זה בית". כן ציינה חברת הכנסת כי יש בכוונתה לפעול כדי להעצים את התיאטרון היהודי בכלל ואת תיאטרון תאיר בפרט, גם במושגים של תקצוב, ולתת לתיאטרון את המקום כתיאטרון ציבורי".

בתיאטרון 'תאיר' משחקים בין השאר: יוסי סגל  שהוא גם שחקן הבימה והקאמרי.  סגל בחר להיות דווקא שחקן הבית של תיאטרון תאיר, לדבריו, "משום שהוא  מזכיר לי את התיאטרון של פעם, את הקהל של פעם, זו איכות מיוחדת שונה ותמימה יותר"; אביתר לזר, שחקן הקאמרי לשעבר שמשחק את התפקיד הראשי בהצגה: "יודפת", גולן אזולאי – גם הוא שחקן וותיק בתיאטרון מצטרף גם הוא בימים אלו לשורת השחקנים של תיאטרון תאיר. כולם באים עם אותה אמירה: "היצירה התיאטרלית היהודית יש בה קסם משלה, אתגרים אחרים, והיא נותנת הרבה מאוד לשחקן ולקהל".

ערב הגאלה נערך אמש ברובע ההרודיאני בעיר העתיקה בירושלים, בהשתתפות חברי כנסת, שרים, עיתונאים ואמנים. בערב הוצגה הדרישה של התיאטרון היהודי להיות מוכר כתיאטרון ציבורי, וכן הוצגה הבכורה של ההצגה "יודפת. בהצגה יוספוס פלביוס (אביתר לזר) מציג את הדילמות  הקשות שהביאו אותו לבגוד באנשי יודפת ולחצות את הקווים לצדם של הרומאים. ההצגה מתרחשת על השרידים בה התרחשו חלק מהאירועים והיא סוחפת את הצופה לעבר ומביאה את החוויה אל הקצה.  

תיאטרון תאיר, תיאטרון התוכן היהודי הגדול בארץ,  הוקם בסוף שנת 1999. מיום הקמתו ועד היום הועלו בו עשרות הפקות. המובילות שבהן " מחובר.COM" "היתקלות", "הילד מעבר לים" ו"סקינהד". התיאטרון מעלה כ - ־350 הצגות בשנה ומונה 15 שחקני בית. את "פסטיבל אור בהיכל", אותו ייסד תיאטרון תאיר, פוקדים כ - 6,000 איש מדי שנה.