בר אילן
בר אילןפלאש 90

אנחנו ממשיכים בסדרת הכתבות על השירותים שמעניקה כל אוניברסיטה לסטודנט הדתי. האם והיכן יש תפילות, כשרות, הרצאות ושיעורים ביהדות ואיפה יש בית מדרש. 

בפעם הקודמת סקרנו את אוניברסיטת תל אביב, הפעם נתמקד באוניברסיטה היחידה בארץ, שמצהירה על היותה דתית והנקראת על שם אחד מגדולי הדור הקודם - הרב נפתלי צבי ברלין זצ"ל - אוניברסיטת בר אילן.

באוניברסיטה שקמה בשנת תשכ"ה, לומדים כיום כ-26,000 סטודנטים, דתיים וחילוניים זה לצד זה, ויחד עם שלוחותיה ברחבי הארץ, מגיע מספר הסטודנטים לכ-34,000 תלמידים, מה שהופך את האוניברסיטה על שלוחותיה, לגדולה בארץ.

באתר האוניברסיטה נכתב כי "הלוגו של אוניברסיטת בר-אילן, המשלב מיקרוסקופ וספר תורה, משקף את שתי מטרות הליבה של האוניברסיטה: השאיפה לשלב מצוינות אקדמית עם הקניית המורשת היהודית".

אחד הדברים הבולטים באוניברסיטה, שיש הגדרת תפקיד מיוחדת לנושא הדת. הרב שלמה שפר מכהן במשרת רב הקמפוס ומחזיק ביד רמה את פעילות הדת בקמפוס.

שאלנו את הרב שפר, אילו דברים יש עבור הסטודנט הדתי?

הרב שפר התחיל בפירוט מנייני התפילות שיש בקמפוס, "יש שלושה מניינים לשחרית, כ-15 מניינים למנחה ומספר מניינים לתפילת ערבית. התפילות מפוזרות בשלושת בתי הכנסיות הקיימים בקמפוס".

עמוד הפאר של האוניברסיטה בנושאי דת, הוא 'המכון הגבוה לתורה' בו מתקיימים לימודים לאורך היום וגם שיעור בדף היומי. "במכון לומדים כ-300 תלמידים", מספר הרב שפר, "וסמוך לו המדרשה לבנות, בה לומדות כ-700 תלמידות. המכון פועל כל ימות השבוע כולל שבתות וחגים, כאשר מתקיימים במקום תפילות וסעודה שלישית, קידוש ושיעור. אחת לחודש יש 'שבת קמפוס' בה יש שלוש סעודות משותפות וטיש מיוחד".

יש לציין כי האוניברסיטה נותנת מלגת לימודים חלקית או מלאה, לפי התכנית בה רשום התלמיד, למי שלומד בכולל או במדרשה.

בין שאר הפעילויות שמקיימת לשכת הרב, הם השיעורים בערבים. יש שיעור בתניא עם הרב יצחק ערד, ראש מכון 'דעת' ברחובות, פרשת שבוע עם הרב שי פירון מפתח תקוה, חסידות עם הרב אריה הנדלר מגבעתיים ועוד שיעורים מגוונים.

פעילויות רבות נרקמות בשיתוף פעולה בין רב הקמפוס ו'צוות מורשת' שהוא תא באגודת הסטודנטים של האוניברסיטה. הרב שפר מספר על הפרוייקט החדש באוניברסיטה, "לקראת שבת" נקרא הפרוייקט, "בימי חמישי מגיעים הסטודנטים, דתיים וחילוניים, יושבים על הדשא המרכזי, מנגנים בגיטרות ואוכלים צ'ונט. האוירה מרוממת מאוד וגורמת קירבה גדולה בין החילוניים לדתיים".

פעילות נוספת המתקיימת בקמפוס - "מדרשדשא", כל יום שני, מתכנסים על הדשא המרכזי ומדברים בענייני פרשת השבוע.

וכמובן יש גם מחוייבויות. האוניברסיטה מחייבת כל סטודנט לעבור 14 ש"ש ביהדות הכוללים קורסים במנהגי היהדות, תלמוד, תנ"ך והסטוריה יהודית. 

"מורי ורבי", כפי שמגדיר הרב שפר את רבה של רמת גן, הרב יעקב אריאל, "נותן שיעור בכולל ובמדרשה, והנה הוא מסיים עוד כמה דקות שיעור ואני רץ אליו לשאול אותו שאלות שנשאלתי על ידי סטודנטים בכל התחומים".

על מנת לסבר את האוזן, מביא הרב שפר דוגמא לאחת מהשאלות שנשאל, "סטודנטית שאלה אותי לגבי חתונתה שנקבעה לימי ספירת העומר, דבר שהרבנות לא מאפשרת בשל הלכות האבלות בתקופה זו. אני יודע שהרב אריאל התעסק בעניין זה בעבר ואני מפנה אליו את השאלה".

האוירה הדתית לא מסתיימת רק בלימודים, בקמפוס האוניברסיטה ישנן מספר מסעדות המושגחות על ידי הרבנות רמת גן בראשון הרב אריאל. "יש משגיח צמוד במשרה מלאה וישנן גם מסעדות בכשרות מהדרין", מסיים הרב שפר.

לסיכום:

אוניברסיטת בר אילן לא מתביישת בכך שהתורה היא נר לרגליה ואף מצהירה זו בלוגו המפורסם שלה.

לקמפוס יש רב המוליך ביד רמה את ענייני הדת, מנייני תפילות יש לרוב, שיעורי רשות בתורה יש לרוב על פני כל השבוע ועוסקים במגוון תחומים - אמונה, הלכה, פרשת שבוע ועוד.

יש כולל לבנים ומדרשה לבנות בהם לומדים לאורך היום בשילוב הלימודים האקדמאים ואף ניתנת מלגת לימודים. קורסי יהדות הינם חלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים בכל המחלקות.

כל המסעדות כשרות ויש אפילו שכשרות למהדרין.