הח"כים דורשים: חקירה מעמיקה

ועדת המשנה לעייני איו"ש של ועדת החוץ והבטחון בכנסת קיימה היום (א) דיון מיוחד באלימות המשטרתית הקשה ובירי כדורי הפלסטיק בעת הריסת המבנים בחוות גלעד בשבוע שעבר.

הדיון התקיים לבקשת ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה, ובתחילתו הוצגה ע"י יועצו של מסיקה, יוסי דגן, המנהל את היחידה האסטרטגית במועצה, מצגת אינטראקטיבית מקיפה (מצורפת בתחתית הכתבה - ח.ע) שהוכנה ע"י היחידה האסטרטגית במועצה, בה נחשפו חבריי הכנסת הנדהמים להפרות החוק והאלימות הקשה בעשרות תמונות סטילס ווידאו שצולמו בזמן אמת.

בישיבה השתתפו יו"ר הועדה ח"כ זאב אלקין (ליכוד), המשמש גם כיו"ר הקואליציה, ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי), ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) וח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד), ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה, יו"ר מועצת יש"ע דני דיין, יו"ר ארגון זכויות האדם ביש"ע אורית סטרוק, יועץ ראש מועצת שומרון יוסי דגן ותושבים מחוות גלעד. עוד השתתפו בישיבה קצינים בכירים בצה"ל ובמשטרה.

הישיבה נפתחה בעדות אישית של ראש המועצה גרשון מסיקה, שסיפר על שראה לאחר שהוזעק לחוות גלעד ב5:30 בבוקר: "כשהגעתי, ההריסה כבר בוצעה. למרות זאת, הכוחות העצומים בהיקפם חזרו לחוות גלעד סתם כך ללא כל הריסה נוספת, וניכר היה כי הם באו 'להראות מה זה', להכות ולירות בכוונת מכוון.  אני מדגיש, מראיה אישית, כי הירי היה ללא הבחנה וללא קשר לשום התפרעות. לאחר מכן, אחרי כמעט שעתיים הכוחות חזרו חווה והרסו באלימות שער, כענישה לגמרי. מנסיוני כראש מועצה לא ראיתי אירוע כזה".

מסיקה הדגיש את בעית אי האמינות בדיווחים כלפי השר לביטחון הפנים והדרג המדיני: "בעיית הדיווחים השקריים, הן על סוג הכדורים שנורו והן על האלימות המאסיבית שכביכול הפעילו המתיישבים, חמורה לא פחות מעצם הירי. הדיווחים הוכחו ע"י התמונות כשקריים לחלוטין" – אמר מסיקה.

יו"ר מועצת יש"ע דני דיין אמר: "מעשי השוטרים לא היו יוזמות מקומיות אלא לפי פקודה מסודרת".

ח"כ מיכאל בן ארי אמר בדיון: "התמונה שעולה מהחומר היא כי מישהו מנסה להפוך את המתיישבים לאוייבים. מי שירה כדורי פלסטיק באזרחים יהודים יגיע לירי חי".

ח"כ אריה אלדד התייחס לחוסר מהימנות דיווחי המשטרה והצבא, שהוכחה בדיון: "נוצרה כאן בעיה של אמון. בשב"כ בפרשת קו 300 נערפו ראשים בגלל זה. יש כאן ליקוי מאורות במשטרה, אנשים צריכים להיות מודחים על זה".

ח"כ עתניאל שנלר השתמש אף הוא בביטויים חריפים: "מה שקרה בהרס בחוות גלעד הוא העדר תבונה, חכמה ואיזון ראוי מצד המפקדים. היה מביך לשמוע את ההסברים. השימוש בכחי המדובר יצר בעיה תודעתית קשה, של איך אותו שימוש משדר".

ח"כ אורי מקלב אמר: "איכשהו, כשהדבר נוגע למתיישבים, לחרדים ולעיתים קצת לערבים, אין תשובות ברורות ואמינות והאלימות המשטרתית נמשכת".

ח"כ ציפי חוטובלי אמרה בדיון: "אנחנו כאן כחברי כנסת כדי לחקור ולוודא שמעשים חמורים כאללה לא יקרו פעם נוספת".

יו"ר זאב אלקין, יו"ר הועדה, אשר נדהם מהדברים שהוצגו, הודיע כי ייקיים דיון נוסף בנושא: "הדברים החמורים שנחשפו מחייבים חקירה מעמיקה ונוקבת".

התנהלות השוטרים בחוות גלעד - מצגת
(באדיבות היחידה האסטרטגית במועצת שומרון)