מקווה לתיקון היסטורי. אלקין
מקווה לתיקון היסטורי. אלקיןפלאש 90

הכנסת אישרה היום (ב') בקריאה ראשונה, את הצעת החוק של יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין, ח"כ אריה אלדד, ח"כ דוד רותם וקבוצת ח"כים נוספים מהקואליציה ומהאופוזיציה האוסרת הטלת חרם מחמת קשר עם מדינת ישראל.

החוק חל על מי שיוזם או מעודד הטלת חרם על יחידים, מפעלים, חברות, וארגונים בכל שטחי מדינת ישראל כולל יהודה ושומרון. בארה"ב קיים חוק האוסר על אזרחיה להשתתף בחרמות המוטלים על מדינות ידידותיות ובהן גם ישראל. הפרת החוק בארה"ב גוררת עונש עד 5 שנות מאסר וקנסות כבדים. נראה שלאור המציאות בישראל, נדרש חוק דומה שיחול גם על אזרחים ישראליים.

על פי הצעת החוק, יוזמה לחרם כלכלי,אקדמי או תרבותי על מדינת ישראל,או גוף ישראלי,או גוף הנמצא ביו"ש, תוגדר כעוולה אזרחית ואותו הגוף יוכל לתבוע פיצויים שאינם תלויים בשיעור הנזק מיוזם או מעודד החרם.

בנוסף, מאפשר החוק לשר האוצר למנוע מאותם גופים המשתתפים בחרם על מדינת ישראל או על יו"ש,לגשת למכרזים ממשלתיים.(סעיף זה נולד בעקבות פרוייקט הקמת העיר רוואבי)

לדברי יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, "מדינת ישראל לא תעמוד מנגד כשמתנהל נגדה מסע דה לגיטמציה מבחוץ ומבפנים. החוק הזה נלחם בתופעה מתוכנו ולא יאפשר חרם על המדינה בין אם מדובר בחרם אקדמי או כלכלי. החוק מאזן בין חופש הביטוי להגנה לגיטימית על מדינת ישראל וייתן מענה הכרחי לנפגעים מחרם זה או אחר. אנחנו לא יכולים לדרוש מאזרח אמריקאי מה שאנחנו לא דורשים מאזרח ישראלי".