הקלות בביטוח הלאומי
הקלות בביטוח הלאומיפלאש 90

אזרח תושב הצפון שהורשע בהונאה של המוסד לביטוח לאומי ושל רשויות המס השונות נדון ל-50 חודשי מאסר בפועל. האזרח ביצע שורה ארוכה של עבירות מרמה, קבלה דבר במרמה וניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות העלמת עובדות ואי תשלום דמי ביטוח.

גזר הדין שניתן בשבוע שעבר בבית המשפט השלום בנצרת כולל את העונשים הבאים: מאסר בפועל של 44 חודשי מאסר, שנה על תנאי למשך 3 שנים, קנס של 300,000 ₪, הפעלת 6 חודשי מאסר על תנאי.

חקירת המקרה החלה לאחר שיחידת החקירות בסניף הביטוח הלאומי בנצרת החלה לחקור תביעה לדמי אבטלה בחשד להעסקה פיקטיבית, מנהל יחידת החקירות בנצרת מר נזיר עוואד העמיק בחקירה יחד עם חוקרי היחידה הארצית להונאות בביטוח הלאומי מר אדיב סלאח ומר חיחי יוסף ואז התגלה שמדובר באדם שניהל 4 חברות בניה שונות. החוקרים יזמו שליפה של כל התביעות לדמי אבטלה ודמי לידה הרלוונטיות לאותן חברות ו חקרו את "תובעי" דמי האבטלה. תוצאות החקירות הוכיחו שרובם לא עבדו בפועל, אלא, הגישו תביעות פיקטיביות לקבלת כספים, ואף הודו בכך.

בשלב זה, עורבה היחידה הכלכלית של המשטרה (היאל"כ) יחד עם רשות המיסים ומע"מ והתברר, לאחר חקירה משותפת, שמדובר בהוצאה מהביטוח הלאומי סך של 500 אלף שקל שלא כדין, כמו כן התברר שההונאות כללו גם את רשויות המס השונות ולא רק את הביטוח הלאומי.

פעילות המורשע בדין כללה הנפקה וזיוף תלושי שכר, שחלקם נמסרו לאחרים וחלקם נמכרו תמורת מאות ₪ לתלוש בודד. תלושים אלה שימשו את האנשים השונים להוצאת דמי אבטלה ודמי לידה במרמה.

במקביל לאישומים אלו הנאשם הודה גם בעבירות מס כלפי רשויות המס השונות כמו מכירת חשבוניות פיקטיביות.

מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, מקווה שגזר הדין שניתן בבית המשפט בנצרת ירתיע את אלה החושבים להונות את המוסד לביטוח לאומי ויגרום להפחתה במספרים של אלה המוציאים כספים במרמה מהמדינה.

יש לזכור, מוסיפה דומיניסיני, שמי שמרמים את המוסד, מעבר להיבט הפלילי שבמעשיהם, גורמים לנזק חברתי בכך שפחות תקציבים יגיעו למי שבאמת זכאי לכך.