ארכימדס
ארכימדסארכיון אוניברסיטת מינסק

המגזין NATURE מפרסם מחקר ארכיאולוגי של אחת התגליות היסטוריות המפתיעות ביותר.מדובר במכונת חישוב עתיקה (שהיא המקבילה למחשב בזמנינו) בן יותר מאלפיים שנים. מדובר בפלא מחשבת  יוון העתיקה אשר נמשה מן הים מספינה טבועה במאה הקודמת. 

מדובר במה שקרוי המכאניזם אנטיקיפר, לאחר סריקה מקיפה של המתקן, המדענים הופתעו למצוא מכונה, שיודעת לחשב ליקויי חמה ולהסדיר את הלוח השנה, כשהיא מצביעה על תקופה מסוימת כל ארבע שנים – תקופת אולימפיאדות הקדומות. הממצאים החדשים שהתגלו לאחר הדמייה תלת ממדית מעידים שהיא נוצרה בקהילת קורינט הקדומה – בעיר סירקוזה. לדברי המדענים ההמצאה ככל הנראה מיוחסת למדען הפיזיקאי הדגול של אותה התקופה - ארכימדס.

ארכימדס, שחי בעיירה סירקוזה ב-212 לפניה"ס המציא מתקן פלנטות מדויק, שחישב את תנועת הירח וכל כוכבי לכת הידועים לאותה עת וגם כתב ספר על מכונות אסטרונומיות (ספר שלא שרד עד ימינו). המתקן האנטיקיפרי – מתקן מסובך של גלגלי שיניים וסרגלי מדידה נמצאו בשרידי ביתו של האסטרונום היפארכס, שחקר את תנועת הירח ואת מסלולו סביב כדור הארץ.

המכונה האנטיקיפרית שלעיתים מכונה המחשב האנאלוגי הראשון, נמצאה לפני יותר ממאה שנים על סיפון אונייה שטבעה ליד האי הקטנטן אנטיקיפר בצפון כרתים. המדענים מציינים כי שנות ייצורה הן 100-140 שנים לפני הספירה. השנה בעזרת רנטגן ושיקוף לייזר הצליחו המדענים לשחזר את עבודת המכונה ולפענח את הכתבים על גביה. יתרה מכן המדענים הצליחו להבחין בציון 12 החודשים על דפנות גלגלי השיניים.

מתמטיקאי של אוניברסיטת קרדיף טוני פריז מספר "שחזור הכתבים הצליח להצביע על מקור המכונה באיים היווניים ולהכיר לנו את שמות החודשים ביוון העתיקה, שמות שטרם היו ידועים למדע. לוח השנה וכיתובים מראים עד כמה הייתה השפעה אדירה של האסטרונומיה הבבלית על החוקרים ביוון העתיקה."

המכשיר עדין מסתיר הרבה מאוד סודות, רק עכשיו, מאהשנים אחרי, הצליחו לשחזר את מטרתו. בספרות העתיקה כמו בכתבי קיקרו יש אזכור להרבה מכשירים שנוצרו בידי ארכימדס, אך זהו המכשיר הראשון ששרד עד ימינו.