השר יעלוןישראל שלי live
(presscast)

המשנה לראש הממשלה, והשר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון, התארח במיזם "ישראל שלי LIVE" וענה לשאלות חברי 'ישראל שלי.

יעלון התקומם על העיסוק בכיפתו של ראש השב"כ המיועד, יורם כהן: " אני חושב שהעלאת הנושא של חובש כיפה היא לא ממין העניין. לצערי זה עלה גם כשהוחלט למנות את יעקב עמידרור כחובש כיפה ועכשיו יורם כהן כראש השב"כ. זה ממש לא לעניין - השאלות של האם כן ירימו טלפון בשבת או לא ירימו טלפון בשבת. יש בצה"ל קצינים חיילים בכל הרמות וברור לחלוטין שפיקוח נפש דוחה שבת".

המשנה לרה"מ הוסיף כי "גם שאלת העמדה הפוליטית היא ממש לא רלוונטית כי צה"ל והשב"כ הם גופים ממלכתיים ואנשים יודעים לעשות את ההפרדה בין דעותיהם הפוליטיות - כפי שאת עמדותיי לא חשפתי תוך כדי שירות - לבין דעותיהם המקצועיות".

לגבי האתגרים העומדים בפני כהן, אמר יעלון כי האתגר הראשוני של השב"כ הוא סיכול הטרור. "ההישגים של צה"ל והשב"כ הם לא מובנים מאליהם, ובזה יורם כהן יצטרך להמשיך להוביל, כי השב"כ הוא חוד החנית", הדגיש המשנה לראש הממשלה, שהוסיף כי "יש גם לטפל בניסיונות של ריגול נגדי, וגם בארגונים יהודיים שפועלים מחוץ לחוק. אני חושב שיורם יידע להוביל את השב"כ".

שאלות רבות של הגולשים עסקו בחייל החטוף גלעד שליט ובאפשרות למבצע צבאי לחילוצו. יעלון השיב ואמר כי: "כל עוד גלעד שליט בשבי אנחנו לא השלמנו את המשימה. ממשלת ישראל אחראית לחילוצו והלוואי והייתה הזדמנות כזו או אחרת לחילוצו, ואני מקווה שתהיה. השאלה שבה עוסק גם הדיון הציבורי היא האם נכון לשלם אלף מחבלים תמורת חילוצו. ההתלבטות איננה פשוטה, אנחנו תקועים כי החמאס מתעקש לקבל 1,000 מחבלים וברור לנו מניסיוננו ששחרור כזה יביא לרצח ישראלים. נשחרר שבוי אך מאות ישראלים יירצחו. כפי שהיה בעסקת ג'יבריל ובעסקת טננבאום. הדילמה איננה פשוטה. היא נוגעת בפדיון שבויים וזו הכרעה מוסרית לא פשוטה"

"לכן עד עכשיו רה"מ לא קיבל החלטה לאשר את העסקה, הוא הסכים לתנאים מסויימים שהחמאס לא מסכים להם. יש כאן היבט של עידוד חטיפות נוספות, וכן היבט של הרתעה. זו סוגיה לא פשוטה שאנחנו מתלבטים בה אבל יש לנו מדיניות ברורה בעניין".

לשאלה האם על ישראל להחמיר את תנאי האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל למען שחרור גלעד שליט, גילה השר: "אנחנו עושים את זה אבל השתיקה יפה לעניין".

השר לנושאים אסטרטגיים התייחס לנושאים נוספים העומדים על הפרק, ובהם המצב המתוח בדרום. "אנחנו, כממשלה, רואים את החמאס אחראי להסלמה, ולא מעניין אותנו מי יורה לכיוון ישראל", הוא הבהיר, "למרות ההסלמה החמאס מורתע והוא פעל להרגיע את המצב. ההרתעה, על ידי תגובות חריפות שלנו, קיימת ונשמרת".

לגבי קונספציית הנסיגות והויתורים הטריטורייאלים אמר יעלון כי הקונספציה הזו קרסה במבחן המציאות, "הטענה כאילו ההתנחלויות הן מכשול לשלום היא בעיה המתחילה בעיקר בשיח הפנימי שלנו והעולם הולך בעקבותינו. לא ייתכן שערבים יוכלו להתהלך בחופשיות בכל מקום ולעומת זאת יהודים לא יוכלו להיות בחלקים מארץ ישראל".

באשר לסוגיית הבניה ביהודה ושומרון ולסמכויותיו של שר הביטחון אמר יעלון: "ההקפאה היתה טעות. אמרתי זאת בעבר, וכאשר הייתה אופציה להאריך את ההקפאה התנגדתי לכך בכל תוקף. אנו פועלים להמשך בנייה ביהודה ושומרון, לאישור תוכניות בנין עיר ביישובים ביש"ע, יש מחלוקת בתוך הממשלה בחלק מהסוגיות, הסמכות נתונה לשר הביטחון אך הנושא נידון גם בוועדת שרים וגם בשביעייה".

באשר לפעולות תג מחיר מצד מתנחלים כנגד פלסטינים, הדגיש השר: "אני מגנה פעולות אלה בתוקף - זה כמו לירות ברגל של מדינת ישראל ובראש של ההתיישבות. מה שקורה, זה שהעולם מסתכל עלינו. אנחנו מדינת חוק ולא יכולים להרשות שיהיו כאן מיליציות. יש רשות אחת, יש חוק אחד ויש נשק אחד, של צה"ל. התג המחיר הוא כנגד  מדינת ישראל וכנגד ההתיישבות – והן משלמות את המחיר".

בהתייחסו לאתגר האיראני, אמר יעלון: "איראן היא איום על יציבות האזור והיא דוחפת מאחורי הקלעים גורמים שיעיים כדי לאתגר משטרים ערביים ולבחוש במה שמתרחש במדינות כמו אפגניסטן ועיראק. הבעיה היא לא רק הגרעין האיראני, אלא התנהגות המשטר האיראני. לאיראן אסור שתהיה יכולת גרעינית צבאית, ואסור שהמשטר הזה ימשיך בפעילות הטרור שלו מבלי שהוא משלם מחיר. אני מקווה שאת המדיניות הזו תוביל ארצות הברית, אבל גם אנחנו עם האצבע על הדופק".