רופאים. אילוסטרציה
רופאים. אילוסטרציהדוד אביעוז

ההסתדרות הרפואית הודיעה הערב כי תממש את זכותה ותפתח החל מחרתיים, יום שלישי, בשביתת אזהרה בת יומיים. השביתה תכלול את מערכת הבריאות הציבורית על 20 אלף רופאיה.



ההחלטה התקבלה לאחר שבסוף השבוע התפוצץ המשא ומתן בין האוצר לרופאים לגבי דרישותיהם לשיפור שכרם ותנאיהם.

גם המרפאות של קופות החולים לאומית וכללית יושבתו בימים שלישי ורביעי, אך ייוותרו מרפאות כוננות פתוחות בכל הארץ למקרי חירום. הרשימה המלאה תפורסם בהמשך. כמו כן נמסר כי יופעלו וועדות חריגים למקרים רפואיים דחופים.



יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן הסביר את ההחלטה לפתוח בשביתה. "החלטנו על שביתה במתכונת שבת, שביתת אזהרה בת יומיים, החל מיום שלישי הקרוב". לדבריו, בימי השביתה יופיעו בבתי החולים ובמרפאות רק רופאים שיהיו שיתפקדו כתורנים וככוננים כפי שנעשה בסופי שבוע.



"כל דבר שלא מתבצע בימי שבת, לא יתבצע בימים אלו. לצערנו הגענו למצב שגם למטופלים וגם לרופאים לא קל להגיע אליו אבל אין לנו ברירה - אנחנו חייבים לנקוט בצעדים האלו כדי לגרום לאוצר להתעשת , לחזור לשולחן המשא ומתן עם הצעות מעשיות שיש בהן תוכן".



בפגישה ביום חמישי ניסו הרופאים והאוצר לגשר על הפערים בעמדותיהם. בעוד שהרופאים דרשו העלאת שכר של כ-50 אחוז בשכר הממוצע לשעה ופתרון לבעיות רבות מהן סובלת מערכת הבריאות הציבורית, באוצר הציעו, מנגד, העלאה של 18 אחוז בשכר, שתתפרס על פני שמונה שנים (2.3 אחוז תוספת בכל שנה).



עוד דורשים הרופאים הוספת מיטות אשפוז - עדכון התקינה (למיטות ורופאים) שלא השתנתה מאז 1976

בנוסף מבקשים הוספת רופאים מחוץ לגוש דן על ידי קביעת תנאים משופרים הכוללים מענקים, הקלה במס וחבילות דיור והכללת ביטוח משלים - הכנסת הביטוחים המשלימים של קופות החולים למערכת הבריאות הציבורית, לצורך ניצול יעיל יותר של המשאבים הקיימים.

מהאוצר נמסר כי מדובר בשביתה אותה ניתן למנוע. "עדיף שהרופאים יתמקדו בקידום המשא ומתן או ייענו להצעת המדינה לקיום הליך בוררות מוסכם וזאת על מנת שלא לפגוע בציבור האזרחים" - נמסר ממשרד האוצר.