הרב אהרון גורביץ הפך לרב הצבאי הראשון בצבא רוסיה מאז שנת 1917. הוא נולד במוסקבה לפני 37 שנים, למד בישיבה בירושלים, לאחר מכן היה שליח חב"ד בגרמניה. לפני כעשור חזר למוסקבה ולאחר חמש שנים הפך לרב הצבאי הראשי של צבא רוסיה וכל זרועות הביטחון של הפדרציה הרוסית.

אז איך נהפכים ברוסיה לרב צבאי ראשי?

אני עוסק בשיתוף פעולה עם כוחות הביטחון של רוסיה כבר כחמש שנים, משנת 2006. בכל קהילה יהודית גדולה ישנו מוסד דתי. נהוג שמוסד דתי מעניק שירותי דת ליהודים המשרתים בצבא הזר או במשטרה של המדינה. כמו כן עבודת המוסד כרוכה במתן שירותים לעצורים ואסורים השומרים על המסורת.

בגלל שעד לא מכבר לא הציעה רוסיה שירות זה, חקרתי את הנושא ולקחתי בתור דוגמה את הניסיון של מדינת ישראל והרבנות הצבאית הראשית. ברוך השם כבר אפשר לחוש את התוצאות. חלק מהעבודה הוא גם מאבק שוטף באנטישמיות, טיפול בכלואים יהודים – עבודה ייחודית לכל דבר ועניין.

מה כולל התפקיד של רב צבאי בצבא הרוסי?

אם בקצרה אני מטפל בכל יהודי מאמין בזרועות הביטחון או השיטור במדינה.

כמה אנשים אתם ביחידת הרבנות?

מצבת כח האדם שלנו משתנה כל הזמן, היום הצוות כולל אותי, שני מתאמי פעולה, משפטן, עוזר ונציגים בכל הערים הגדולות.

האם אתה נושא דרגה צבאית?

לא שר ההגנה הרוסי ולא שר הביטחון של ישראל אינם נושאים דרגות. הרבנות מוגדרת כתומכת צבא וכולה מורכבת מצוות אזרחי.

האם אתה גם אזרח ישראלי?

אני נושא אזרחות רוסית בלבד.

אתה יכול לספר כמה יהודים משרתים היום בצבא רוסיה? כמה מבין העצורים בבתי הכלא הם יהודים?

למרות שהמידע הרשמי איננו חשוף לקהל הרחב, אנחנו מעריכים כי בצבא הפדרציה הרוסית משרתים היום כ-25 אלף יהודים. פגשתי כבר אנשים שונים מטוראי ועד תת אלוף. כמובן שיש המון חיילים שמעדיפים שלא לחשוף את יהודתם. מה שנוגע לאסורים, כיום רשמית כ-400 אסורים ששומרים על יהדותם באופן רשמי. לפי דעתי יש יותר מ-1000 כאלה.

איזה פניות אתה מקבל לרוב?

החיילים מעוניינים בחופשה לרגל חגים יהודים, מעוניינים בספרות יהודית ותפילות. מה שנוגע לעצורים, הם פונים אליי בכל נושא, החל מאוכל כשר, עד להשגת תרופות מישראל. כמו כן תמיכה במשפחות האסורים, מה שדורש תשומת לב יומיומית