לקראת הפסח: גידול בייצוא מוצרי מזון למהדרין

לקראת חג הפסח נרשמת עלייה מרשימה בהיקפי הייצוא של מוצרי מזון בכשרות מהדרין לריכוזי הקהילות היהודיות בחו"ל.

שלמה פיוטרקובסקי , ב' בניסן תשע"א

יצוא. מכולות בנמל
יצוא. מכולות בנמל
פלאש 90

לקראת חג הפסח נרשמת עלייה מרשימה בהיקפי הייצוא של מוצרי מזון בכשרות מהדרין לריכוזי הקהילות היהודיות בחו"ל, כשאלפי טונות של מוצרי מזון עושים את דרכם לקהילות בכל רחבי ארה"ב ואירופה, עלייה משמעותית של כ 10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לדברי יצרני המזון למהדרין, הביקוש למוצרי מזון בכשרות 'מהדרין' עולה בהתמדה בשנים האחרונות, ומדובר במגמה הולכת וגוברת בהתמדה. ישראל הנחשבת כיצרנית המזון הכשר השנייה בגודלה בעולם אחרי ארצות-הברית, מחזקת את אחיזתה בשוק הדתי – חרדי בזכות שוק המהדרין הגדל עם התרחבותן של הקהילות החרדיות המקומיות המחזיקות בנתח משמעותי משוק המזון הכשר.

על פי נתוני מכון היצוא, בשנים האחרונות ניצבו בראש הטבלה כצפוי המצות והיין, כאשר יצוא המצות מסתכם בכ-9 מליון דולר לשנה, ואילו יצוא היין לקראת הפסח עומד על 2.8 מיליון בקבוקי יין ומוערך בכ- 7.75 מיליון דולר.

'מיה' חברת מזון למהדרין העומדת תחת השגחת בד"צ העדה החרדית, מדווחת על עלייה מרשימה בייצוא לקראת חג הפסח של 10% בייצוא, ו- 300% (!) בשוק המקומי בישראל בתקופת הפסח בלבד.

לדברי עמי ורטהימר מהנהלת 'מיה', עיקר העלייה נרשמת בריכוזי הקהילות לאורך החוף המזרחי בארה"ב כניו יורק וושינגטון, כאשר גם באירופה נרשם גידול ניכר באנגליה ובצרפת, ומדובר במגמה רציפה הצפויה להמשיך ולהתפתח בשנים הקרובות: "צמיחת הקהילות החרדיות בחו"ל לצד היכולות המשודרגות באיכות מוצרי המהדרין ורמת הכשרות שלהן, הביאו לחיזוק עקבי במגמת הייצוא. אם בעבר לקראת פסח נזקקו הקהילות בחו"ל למוצרים ממגוון מקורות וכשרויות שונות מרחבי תבל, הרי שכיום מציע שוק המהדרין בישראל ובמיוחד לחג הפסח, סל מוצרים מקיף וכולל ממוצרי יסוד ועד מוצרי קצה כחטיפים וממתקים, בכשרות קפדנית מה שזוכה כמובן לביקושים גבוהים ולפלח שוק גדול במיוחד" אומר ורטהימר.

גם בשוק הכשרות ה'רגילה' ניכרת עלייה, כשמחזור המכירות של מזון כשר באמצעות חנויות מכולת, מרכולים וסופרמרקטים בארה"ב בלבד מוערך במעל 200 מיליארד דולר לשנה. זאת לאחר שבשנת 2003 עמד מחזור המכירות של מזון כשר על 150 מיליארד בלבד, שיעור צמיחה שנתי של פי שניים משוק המזון הכללי. כפי שעולה ממחקר חדש על המגמות בשיווק מזון כשר בארה"ב. אחד הגורמים לעלייה זו, היא התגייסותן של רשתות ייעודיות בחו"ל שהובילו בשנים קודמות מבצע קידום מוצרי מזון מישראל לקראת הפסח, מה שמבטא את חדירת תודעת הכשרות והדרישה העולמית הגוברת למזון הכשר, הנחשב לנקי וטרי יותר.