שיטות ענישה אכזריות, כריתות איברים והטלת מומים. מי שחושב שהתיאורים הללו נשמעים כלקוחים מסצנות של המאה ה-15-צודק, אבל גם טועה.

בישראל של שנת 2011, נדיר להיתקל במקרים של ענישה כ"כ אכזרית, אבל נדיר פירושו עדיין אפשרי. לפני כחודשיים הגיע ב', צעיר מאזור הצפון למיון רמב"ם כשהוא פצוע קשות באזור הפנים. צוות חדר המיון הופתע לגלות כי אפו של ב' נראה כאילו ננשך, זאת בנוסף לפציעות ושברים באזור הפנים מהם סבל ב'. כשהוא מטושטש מעוצמת הפציעות וכאביו, סיפר ב' כי נפל קורבן לתקיפה של גורמים עבריינים שארבו לו: "כמה זמן שהם חיפשו אותי", סיפר ב' השבוע, "בסוף עשו לי אמבוש וחתכו אותי. קוראים לזה כיפה אדומה".

כמעט שבועיים היה ב' מאושפז, כדי שהאזור הפציעה יירגע והצוות הרפואי יוכל להתחיל במלאכת השחזור, ללא חשש מזיהומים. בניגוד לזמן ההמתנה הארוך, ניתוח שחזור האף, הוא הליך קצר. ברמב"ם צברו ניסיון רב בניתוחים מסוג זה, בעיקר עקב כריתות כתוצאה מגידולים, והוא המקום היחיד בארץ שבו מבצעים את שחזור האף בהרדמה מקומית, תהליך המקצר משמעותית את הניתוח מכשעתיים וחצי לשעה.

שחזור אף ע"י מתלה מהמצח מתואר כבר במאה ה-15 בהודו. הניתוח מבוצע בשני שלבים. בשלב הראשון מוציאים מהמצח את פיסת העור הנדרשת לשחזור, חותכים את עור המצח מסביב, פרט לבסיס הנמצא באזור הגבות, ומרימים את כל פיסת העור מהמצח, כך שהיא נותרת מחוברת לבסיס בלבד.

כעת מסובבים את פיסת העור (המתלה) לכיוון האף, מניחים אותה באזור החסר, מעצבים לפי הצורך ותופרים אותה לחלק שנותר מהאף הפגוע. לאחר ההעברה סוגרים את הפגם שנוצר במצח ע"י תפירה של קצה לקצה. בתוך שבועות ספורים, פיסת העור מיועדת להיקלט במקומה החדש על האף וכלי דם מתוך גדם האף אמורים לצמוח לתוכה ולספק אותה.

כאשר המתלה נקלט במקום, הוא יכול לחיות מכלי הדם החדשים שגדלו לתוכו וניתן לנתק אותו מבסיסו. הגשר שהיה בין אזור הגבות לאזור הפגם נחתך, האזור בין הגבות נתפר ותופרים את חלקה העליון של פיסת העור לגדם האף. לעיתים יש צורך בשלבים נוספים כדי לעצב את האף ולהביאו למראה טבעי ביותר.

לדבריו של ד"ר יצחק רמון, רופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית ברמב"ם ומי שניתח את ב', שחזור האף, מהווה אתגר למנתח הפלסטי: "האף המצוי במרכז הפנים, תורם רבות למראה שלנו ולכן עיוות שלו מהווה בעיה אסתטית קשה"

"ש שיטות רבות לשחזור האף, אך המקום הקרוב ביותר לאף, המסוגל לספק רקמה בגודל ובעובי הנדרשים הינו המצח", ציין ד"ר רמון והסיף, "ברמב"ם אנו משתמשים לעיתים קרובות במתלה מהמצח לצורך שחזור אף שנכרת כתוצאה מגידול שהתפשט בתוכו. איבוד אף כתוצאה מתאונה או כווייה הינו נדיר ולבטח שאין אנו נתקלים באף שהוסר בכוונה כנקמה או כעונש, כפי שהיה בהודו לפני מאות שנים וכפי שאירע לב'. אולם, לאור ניסיוננו הרב בשחזורי אף עקב גידולים, הצלחנו גם במקרה זה לשחזר את האף, כך שב' יוכל להמשיך בחייו באופן נורמלי במחיר של צלקת זעירה בלבד במצח".

השבוע, בתום תהליך ההחלמה, הביע ב' שביעות רצון מתוצאות הניתוח: "כשהגעתי הרופאים אמרו שיעשו כל מה שהם יכולים כדי לתקן את הנזק", שיחזר ב', "עכשיו, אחרי כל הטיפולים, אני נראה כמעט כמו שנראיתי לפני המקרה".