מרגמות חכמות
מרגמות חכמותARMY.MIL

מרכז הפיתוח וחקר אמצעי הלחימה של ארה"ב (ARDEC) החל באספקה של סדרה מצומצמת וניסיונית של פגזים בעלי כינון GPS למרגמות 120 מילימטרים. דיוק תחמושת זו הינו פי שבעה עד פי שלוש עשר בהשוואה למקבילתה ה"טיפשה".

מערכת APMI מורכבת על מרגמת 120 מ"מ רגילה, המצוידת ברכיב GPS וזנב הנשלט מרחוק ע"י מחשב. אם זווית הסטייה הממוצעת למרגמה רגילה היא 76 עד 136 מטרים, במרגמה "חכמה" היא אינה עולה על 10 מטרים ותקטן עוד יותר בעתיד, כך מבשר האתר WWW.ARMY.MIL.

מערכות ישנות, תחמושת חדשה

במהלך החודש תסופק APMI לאחד הגדודים הממוקמים באפגניסטן, ובמהלך החודשים הקרובים תסופק המרגמה לעוד שבע יחידות נוסופות. יעילות שימוש במרגמות בעלות קוטר גדול בשטח סבוך או מיושב היה נתון בספק בגלל חוסר הדיוק. מרגמות בעלות קוטר גדול עד כה היו בשימוש צבא בעיקר לצורך "כיסוי שטחים" באש, ולא לפעולות כירורגיות ומדויקות.

בחוסר דיוק זה משתמשים מחבלים, כאשר הם מסתתרים בשטח בנוי ומאוכלס, בתקווה שהצבא לא יצליח למצוא אותם משם. פיטר ברק, המנהל של Program Executive Office Ammunition (PEO Ammo)  המספקת את התחמושת ליחידות, מספר כי בעבר נעזרו בכוחות חיל רגלים בכדי לטהר את אזור הירי, כעת חיי האדם לא יעמדו בסכנה. יתרה מכך, השימוש בטכנולוגיות יעניק את האפשרות לפגוע במטרות "קשות" ובמהירות וביעילות מרבית.

מערכות ניווט אינרטיות

ניווט אינרטי – זו שיטת איכון, מדידת מהירות וזווית כלפי מטרה ומהירות המעוף. אחד היתרונות של ניווט אינרטי כזה הוא ציון מיקום בלי תלות במקורות חיצוניים (דוגמת אות הלווין במכשיר GPS).

מערכות כאלו היו עד כה חלק בלתי נפרד של מטוסים, מסוקים או ספינות ארוכות טווח. כעת מערכות מסוג זה נכנסות לפעילות גם בתוך תחמושת. מדובר במערכת סבוכה של חיישני ג'יירו ומדדי עומק שישודרו למחשב הבליסטי הצמוד למרגמה. כעת, מחשב מזערי יקרא את נתוני GPS  לאורך כל מעוף המרגמה עד לפגיעה במטרה. המומחים מדברים גם על שדרוג מרגמות 60 ו-81 מילימטרים ויכולת הפגיעה המדויקת תלויה כעת לא רק ביכולת הדיוק של המומחים לארטילריה, אלא גם בכלים חכמים של יחידות השדה.