אפרת
אפרתפלאש 90





נועם ווסל הוא תושב אפרת שבימים האחרונים רואה כמעט מדי בוקר כיצד ערביי הסביבה שבים אל צומת אפרת צפון, בניסיון לקבוע עובדות בשטח. העובדה שמעולם לא הייתה במקום חקלאות ערבית, והעובדה שבמקום ממוקמת עמדה צה"לית שנועדה למנוע מגורמים עוינים להתקרב אל הצומת ממש לא מפריעה להם. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עמו.

ביום שישי האחרון יצא ווסל מביתו לכיוון ירושלים ובמהלך הנסיעה הבחין בחקלאים פלשתינים צעירים המעבדים במרץ את הקרקע. זאת לאחר ששבוע קודם לכן סולקו בידי חיילי צה"ל מהמקום, שכן במקום ממוקמת עמדת 'פילבוקס' צה"לית שנועדה למנוע יידוע אבנים ובקבוקי תבערה על ידי מחבלי הכפרים הסמוכים לעבר כלי רכב היהודים הנעים בכביש.

עוד מספר ווסל כי כבר באירוע הקודם ראה כיצד אחד הערבים מנופף בענף גפן יבש וקובע שהאדמה הזו שלו והנה הענף הוא ראייתו לכך. החיילים, כאמור, באותו אירוע הדפו את הכפריים שכן מדובר בשטח שמעולם לא היה בידי ערביי האזור. "זו תואנה הזויה", קובע ווסל ומוסיף: "מדובר באדמה שאף אחד לא היה בה".

למרות תקרית זו שבוע קודם לכן שב כאמור ווסל וראה ביום שישי האחרון כיצד שבו ערבים לאדמה ושוב הם מעבדים אותה במרץ. לדבריו, מדובר בצמידות לעמדה הצה"לית מבלי שהחיילים שבתוך העמדה הבחינו בכך כלל, "צעקתי לחיילים שלא שמו לב שמישהו נמצא בחוץ. אמרתי להם שזה מסוכן לחיים שלהם. הם הרי יכולים להטמין ככה מוקש או מטען צמוד לעמדה. החיילים אמרו שישלחו מישהו, ואחד מהם ירד לבדוק את המתרחש, ראה את הפלשתינים וסילק אותם מהמקום.

בכל אחד מהאירועים פנה ווסל לאנשי המוקד הביטחוני של אפרת, שם נרשמה התלונה בדרכה למנהלת התיאום והקישור, אולם נאמר לו כי חשוב שיהיה מספר רב של תלונות על מנת שמישהו במנהלת התיאום אכן יפעל למניעת התופעה.

אולם מסתבר שלסיפור יש גם פרק שלישי, והוא מתרחש היום בבוקר. בדרכו לעבודה הבחין ווסל כי במרחק של כעשרים מטרים מהפילבוקס הצה"לי גידרו הפלשתינים שטח אדמה כדי שיוכלו לעבדו. להערכתו הגיעו הפלשתינים למקום בחסות חשכת הלילה מבלי שהחיילים שבעמדה יבחינו בהם והציבו עובדות בשטח...

גם במקרה זה פנה ווסל למוקד הביטחוני וגם הפעם קיבל תשובה דומה – דרושות יותר תלונות כדי שהמת"ק יפעל מול ההיאחזות הפלשתינית, "יש כאן רפיסות של מבקר המדינה שלא בודק את ההשתלטות של הערבים על האדמות כאן", הוא אומר.