תפוח בלי דבש

התפוח שנפל על ראשו של ניוטון

הפרי המסכן שנפל על ראשו של סר איסק ניוטון וגרם לו להמציא את חוק הכבידה העולמי. מדובר באגדה שלראשונה הוזכרה בידי המשורר וולטר בחיבור שהקדיש לניוטון, אך שום מידע היסטורי מקדים לא קיים על המקרה, מעבר לדמיונו הפורה של וולטר. אחותו של ניוטון – קטרין קונדויט שללה את אמיתות הסיפור עם התפוח.

החווה אכלה בגן העדן תפוח

אולי מביני המקרא יסתרו את דבריי אך בספרי קודש לא צויין בשום מקום שם הפרי הדעת שנאכל בידי חווה. זהו מיתוס היסטורי והתפוח קיבל את תווית "פרי הדעת"

סרטים ואגדות

וולט דיסני צייר ראשון את מיקי מאוס

נחשב כי דיסני היה הראשון ששרבט את העכבר המצויר מיקי שנכנס לדפי ההיסטוריה. לא כך הדבר. מיקי מאוס צויר לראשונה בידי הצייר האנימטור הראשון של אולפני דיסני יוב אייברקס  (Ub Iwerks) שנודע ביכולות ציור מהיר מדהימות. הסרטון הראשון של מיקי (עבורו נדרשו לצייר 700 ציורים ביום) הופק בשבועיים בלבד. מה שכן, דיסני היה זה שדובב את מיקי מאוס. עם הופעת סרטים מצויירים עם קול, קולו של דיסני נשמע בתור הקול של מיקי מאוס. עוד עובדה שלא כולם יודעים - דיסני עד יומו האחרון סבל מפחד עכברים.

"שוד הרכבת הגדול" הוא הסרט הראשון בהיסטוריה

סרט "שוד הרכבת הגדול" צולם בשנת 1903 ומוכרז לא מעט כסרט עלילה הראשון בהיסטוריה, אך לא מדובר בסרט עלילתי. למען האמת, הסרט העלילתי הראשון צולם באוסטרליה ושמו היה «The Story of the Kelly Gang», אשר צולם שנה קודם לכן.

שררה ובדיה

מרי אנטואנט – "אין לחם, שיוכלו עוגות"

ב1766, כאשר ז'אן ז'אק רוסו כתב על האירועים שהתרחשו 25 שנים קודם, הוא ייחס למלכה מרי אנטואנט את האמירה הזו כתגובה על הרעב ומחסור בלחם בכפרים צרפתיים. אך בתקופה, אודותיה כתב רוסו, מריה אנטואנט הייתה ... בת 11 בלבד והתגוררה במולדתה באנגליה הרחק מן האירועים. קרוב לוודאי שהמהפכנים הצרפתיים הפיצו את השמועה בכדי להדגיש את המרחק מן העם של השלטון.

ה"גמד" –נפוליאון

רבים סבורים, כי כיבושי נפוליאון באים כפיצוי על גובהו הנמוך. אך למען האמת גובהו היה 5 רגל ו7 אינץ' – 168 סנטימטרים, מה שיותר גבוהה מתושב צרפת ממוצע בתקופתו. אז למה הכינוי "הגמד"? הכינוי "גמד" דבק בבעלי דרגות נמוכות בצבא הצרפתי ולעג לדרגת רב סמלים ממנה הגיע. נפוליאון הפך למלך, אך הכינוי נותר.

אומנות ושטות

וון גוך חתך לעצמו את אוזן שמאל

הקבצן הדגול מכולם – הצייר וון גוך (שבכל חייו מכר רק תמונה אחת), בעקבות הריב עם חברו גוגן, שהצליח הרבה יותר בתקופתו, חתך לעצמו לא אוזן שלמה, אלא רק קצה של תנוך אוזן שמאל (המקבילה התנ"כית היא רציעת אוזן לעבד).

שייקספיר המציא לבדו את האמלט

וויליאם שייקפיר ידוע כמחזאי הגדול בהיסטוריה של האנושות. אך מרבית יצירותיו לא היו מומצאות – אלא התאמות לסיפורים, אגדות וכתבים שאסף. כך, "הטרגדיה של האמלט, הנסיך הדני" מבוססת כולה על אגדה סקנדינבית עתיקת יומין.

אגדה על אמריקה

אמריקה קיבלה את העצמאות ב4 ביולי 1776

אמנם האבות המייסדים הכריזו את הכרזת העצמאות באותו יום היסטורי, אך מלחמת העצמאות נמשכה עוד 7 שנים והסכם שלום (בפועל הכרה בעצמאות המדינה) נחתם בפועל ב3 בספטמבר 1783 בין אמריקה למלך אנגליה ג'ורג' השלישי.

ג'ורג' וושינגטון הוא הנשיא הראשון של ארצות הברית

כולם יודעים כי וושינגטון היה הראשון מבין 44 נשיאי ארה"ב. בפועל לא מדובר באמת! שם הנשיא הראשון היה פייטון רנדולף – הוא שהכריז על הקמת קונגרס המהפכה. פעולתו הראשונה הייתה הקמת צבא קונטיננטלי בראשות... גנרל וושינגטון. ג'ון הנסון החליף את רנדולף ב1781 ושלח את איגרת הברכה על הניצחון ביורקטאון. בפועל וושינגטון היה לנשיא החמש עשרה של ארה"ב – אך הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות.