במליאת הכנסת נערך אחר הצהריים (רביעי) דיון פגרה מיוחד בעקבות רצח בן יוסף לבנת הי"ד בערב החג סמוך לקבר יוסף.

בדיון שנערך היום בכנסת ביוזמתם של ראשי שדולת א"י בכנסת, ח"כ זאב אלקין ואריה אלדד אמר ח"כ אלקין כי "מה שהיה פה זה פיגוע ולא אירוע, היהודים יחזרו לבקר בקבר יוסף כבכל מקום ביום ולא כגנבים בלילה, אנחנו בשדולת ארץ ישראל דורשים להגיע לקבר יוסף באבטחת צה"ל, קבר יוסף צריך להיות בשליטה מלאה של מדינת ישראל, צריך להחזיר את השליטה בקבר לצה"ל"

ח"כ אריה אלדד "זה היה רצח נורא השוטרים הפלסטינים עמדו שם בעמדה שתואמה עם המנהל האזרחי, התשובה לרצח של בן יוסף היא פשוטה החזרה של ישיבת עוד יוסף חי לקבר בחסות צה"ל כדי לתקן את הפשע הזה של נטישת קבר יוסף ולנקות את הכתם הרובץ על צה"ל מאז הפקרתו של הקבר. ממשלת ישראל צריכה להודיע כי אם תוכרז מדינה פלסטינית, מדינת ישראל תספח את יהודה ושומרון כמו בירושלים ובגילה".

שרת התרבות והספורט לימור לבנת, דודתו של הנרצח אמרה במהלך הדיון כי "קבר יוסף הוא אחד משלושת המקומות עליהם נאמר בתנ"ך כי נקנו בכסף מלא, הוא אמור להיות בשליטת ישראל אפילו לפי הסכמי אוסלו שאתם נשבעים להם. אני פונה לראש הממשלה ואומרת לו צריך לאפשר ליהודים להתפלל בקביעות בקבר יוסף בדיוק כמו במערת המכפלה ובדיוק כמו נקבע באוסלו".

ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) אמר "מה זו ההתנשאות על הערבים, קבר יוסף איננו מקום מסוכן ושכם איננו מקום מסוכן, הערבים הם אלו שמסוכנים. זה איננו נחל תנינים, מי שאוחז בנשק הוא זה שמחליט להיות מסוכן". אורבך הוסיף "קבר יוסף הוא שלנו מבחינת הזכות ההיסטורית אבל גם בזכות ומכוח ההסכמים המדיניים זה אמור להיות שלנו בפועל ולא רק מבחינת הרעיון".

על בן יוסף ומשפחתו אמר אורבך "הנרצח עצמו, בן יוסף לבנת, הוא דור שלישי של יהודים עקשנים. הוא נקרא על שם יהודי עקשן – שלמה בן יוסף, אבל סבו וסבתו, ה' יאריך שנותיהם, הם יהודים עקשנים מתנועת המרי העברית. והאבא, איש הציונות הדתית, בדרכו הוא יהודי עקשן מסוגו וגם חסיד ברסלב. שלושה דורות, שלושה כיוונים שונים אבל דומים. שונים, כי כל אחד בחר במסלול שלו. בחר. שונה מהוריו בניואנס, בקצת, אבל הכול זאת תנועת העקשנות העברית שאומרת: ארץ-ישראל הזו היא שלנו, זכותנו לבקר בה ולהתפלל בה, וכשיש לנו מדינה גם זכותנו לממש את ההסכמים המדיניים, שמדינת ישראל הריבונית, המוסמכת, חתמה עליהם, ולא להגיד: אבל זה מסוכן, ככה זה ערבים, זה לא בשבילנו, לכשירווח, פעם אחרת".

ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד) תקפה במהלך הדיון מעל בימת הכנסת את העובדה שהכניסה לקבר יוסף נעשית בלילות בצורה שאינה מאפשרת למרבית המעוניינים להשתתף בה. "אני מקווה שבקרוב מאוד נצעד כולנו לקבר יוסף באור יום ללא כל חשש ומורא", אמרה חוטובלי.

ח"כ נחמן שי (קדימה) תהה מעל בימת הכנסת, "למה אנשים מסכנים את חייהם בהגעה לקבר יוסף, הקרב על קבר יוסף איננו הקרב כרגע". שי הוסיף "אנחנו לא צריכים להצית את הגפרור שיבעיר את התבערה ביהודה ושומרון, כל רצח כזה גורה תגובה ותגובה לתגובה ולא עוזר לאף אחד".

ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) אמר בדיון כי "אנחנו מדברים על עוד פיגוע בשרשרת ארוכה של פיגועים שהאחריות הישירה להם היא על הרשות הפלסטינית, לא בפעם הראשונה מכווננים נשקים שניתנו לפלסטינים על ידי ממשלות ישראל לכיוונם של אזרחים וחיילים יהודים".

"האחריות הישרה לרצח מוטלת על הרשות הפלסטינית והיא זו שצריכה לתפוס את הרוצח ולהעמיד אותו לדין, אך אם הרשות הפלסטינית לא עושה זאת אנחנו צריכים לעשות זאת", הוסיף אקוניס.

קודם הדיון הפיצו אנשי שדולת א"י בכנסת ואנשי היחידה האסטרטגית במועצה האזורית שומרון חוברת מיוחדת ובה נתונים על קבר יוסף, הזיקה ההיסטורית העמוקה אליו ומצבו היום לאחר הסכמי אוסלו. ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה אמר קודם הדיון "באנו לכאן לכנסת ישראל שהיא הרשות המחוקקת והקובעת במדינת ישראל לדרוש את תיקון החרפה בקבר יוסף כיום שהמקום הקדוש שאפילו בהסכמי אוסלו נקבע שישאר בשליטה מלאה של מדינת ישראל, נתון לחסדיהם של הרוצחים והמחבלים מהרשות הפלשתינאית המחללים אותו ופוגעים בקדושתו. רק השבוע הוצת הקבר פעמיים, והרצח הנורא ע"י השוטרים הפלסטינים הוא רק שיאו של התהליך. אנו דורשים ממשלת ישראל לממש את הריבונות ולחזור לשלוט באופן מלא בקבר יוסף".