מפקד וחייליו. צילום אילוסטרציה
מפקד וחייליו. צילום אילוסטרציהדובר צה"ל

תכנית חינוך חדשה המיועדת לחיילי צה"ל ומפקדיו, שמה לה למטרה לברר את מעגלי הזהות וההשתייכות בחברה הישראלית.

אתר האינטרנט של צה"ל מדווח כי התוכנית תעסוק בשאלות של זהות, מעורבות ואחריות לחיים המשותפים, ובמסגרתה יעברו החיילים סדנאות וישתתפו בדיונים בנושאים כמו ערכים ומנהיגות. כמו כן, יצפו בסרטים וישמעו עדויות של ניצולי שואה. התוכנית תתקיים בבית לוחמי הגטאות במסגרת שיתוף הפעולה ארוך השנים עם צה"ל.

לפני כחודשיים השיקה מחלקת החינוך של מוזיאון לוחמי הגטאות תוכנית חדשה לחיילי צה"ל בשם: "אני אדם, אני יהודי, אני ישראלי". התוכנית, כאמור, תעלה לדיון ביחד עם החיילים והמפקדים, את מעגלי הזהות וההשתייכות של החייל. במסגרת ידונו באיזה אופן החברה, התרבות והמדינה בהן הוא חי, הן מקורות השראה ומקורות יניקה משמעותיים לחייו, ועד כמה הערכים שחרטה החברה על דגלה, מצמיחים אנשים אחראיים, מוסריים, חופשיים, מתפתחים ויוצרים את עצמם ואת סביבתם.

התוכנית תברר מושגים אלה בחייהם של המפקדים והחיילים כאן ועכשיו, ובדיון ההיסטורי יבחנו המשתתפים מה היה האידיאל של חיים בחברה טוטליטארית וכיצד המיעוט בה נאבק על זהותו ועל ערכיו, ובאיזה אופן העיסוק בזיכרון השואה מאפשר התבוננות מתמדת על ההתנהגות האנושית.

לימוד הקשר בין החוויות שעברו היהודים בשואה לבין המאבק על קיומה של מדינת ישראל, ריבונית ודמוקרטית, מעמיק את ההבנה בדבר ייחודו של צה"ל כצבא המושתת על עקרונות מוסר כלל אנושיים ועל ערכים יהודיים. דווקא עכשיו, בימים של הסלמה במצב הביטחוני ומול אתגרים קיומיים שבפניהם עומדת המדינה, מתחזק הצורך לעסוק בשאלות של זהות, מעורבות ואחריות לחיים משותפים. בית לוחמי הגטאות שם דגש על שימור זיכרון השואה במובן הרחב של המושג.