מעדיף את השליטה אצלו. דיסקין.
מעדיף את השליטה אצלו. דיסקין.פלאש 90

"ראשי השב"כ לשעבר התומכים בעיסקת שליט לא יודעים על מה הם מדברים. לא מכירים את הנתונים כמוני, ואני לא מקבל את דעתם" – כך אמר היום ראש השב"כ היוצא יובל דיסקין, בשיחה עם כתבים לרגל סיום תפקידו.

דיסקין לקח על עצמו את האחריות לכך ששליט לא שוחרר כבר 5 שנים. "אני לא הצלחתי להחזיר את גלעד הביתה, או לא הצלחתי לגרום לזה שגלעד יחזור הביתה, בין אם במבצע ובין אם במו"מ, ואני זוקף זאת לחובתי" – אמר דיסקין -  "אני חש תחושה של עצב שגלעד לא נמצא כאן איתנו. עובדתית לא הצלחנו להחזיר אותו במשא-ומתן, ולא יכולנו מבצעית לשחרר אותו. במבחן התוצאה כשלנו, וזו אחריות שלי".

עם זאת העריך דיסקין כי במצב הנוכחי "ייתכן שדווקא השחקן המצרי, שהיה לא רלוונטי בשנים האחרונות, יהפוך ליותר רלוונטי בשנים הקרובות".

בצד ההצלחות ציין דיסקין כי השב"כ הצליח לסכל בשנים האחרונות מאות פיגועים, בהם עשרות רבות של נסיונות חטיפה, כולל בשנה האחרונה.

הימין הקיצוני – איום על החברה בישראל

דיסקין ציין כי סכנת פגיעה בראש-הממשלה כיום מצד יהודי איננה ריאלית. "רמת האיום שיהודי יפגע בראש הממשלה נמוכה מאד" – אמר – "לכן הורדתי את ההיסטריה בהצהרות התקשורתיות על כוונות לפגוע בראש הממשלה, בלי להוריד את האבטחה של ראש הממשלה".

ראש השב"כ התייחס לימין הקיצוני בישראל, אותו הגדיר "איום מאד משמעותי על החברה היהודית בישראל, וגם על החברה הערבית. החיכוך רואה גם את ערביי ישראל בחלק מהמשוואה, ומתכנן פרובוקציות גם כלפיהם. בתוך הקבוצות הללו מתפתחים תהליכים אנטי ממלכתיים, אנטי ממשלתיים, וחלקם הזויים משיחיים. שם עלולים לנבוט רעיונות בעייתיים. היכולות שלנו בתחום הזה לזהות את הגורמים הבעייתיים השתפרו מאד. היכולת שלנו להביא ראיות כדי להכניס אותם לכלא עדיין לא ברמה הנדרשת. יש שיפור ואני מקווה שזה יקרה בקרוב".

'עזאם אל אחמד לא חכם גדול'

דיסקין העריך כי הסכם הפיוס בין החמאס והפתח' לא יחזיק מעמד. "איש הפתח', עזאם אל אחמד, מומחה לחתימה על הסכמים כושלים – הסכם מכה, הסכם תימן – הוביל את הסיפור הזה. בכל פעם הוא מפתיע מחדש גם את שולחיו. בשבוע שעבר נחתם הפרוטוקול. היום נחתם ההסכם. יש בהסכם הרבה סעיפים, שאף אחד לא יודע איך ליישם. בשנים הקרובות אני לא רואה דרך שיהיה פיוס אמיתי. עזאם אל אחמד כפה את ההסכם, אנס אותו – והוא לא חכם גדול. מאז הפיצול אפילו לרשויות המקומיות לא הצליחו לקיים בחירות. בשביל להגיע לבחירות צריכה להיות רמת הסכמה כזו בין חמאס לפתח', שאני לא רואה אותה. אני סבור שבשנתיים שלוש הקרובות היכולות להביא לפיוס אמיתי בין החמאס והפתח' קטנה מאד. האם הם יצליחו לבנות מנגנוני ביטחון משותפים? – אני מעריך שלא. צריכים לתת לחמאס ייצוג ביו"ש? לפתח ייצוג בעזה? זה לא יקרה. הממשלה הפלשתינית תצטרך להחליט: מקווים תנאי הקוורטט? אבו מאזן יגיד 'אני השליט אני מקבל', הנייה יגיד 'לא'. ההסכם הוא לא כצעקתה. הדרמה היא פיקנטריה. יכולת קיום ההסכם כמעט לא קיימת".

לגבי המשך התיאום הביטחוני עם מנגנוני הביטחון הפלשתינים אמר דיסקין: "כל זמן שהרש"פ לא משתנה, מדיניות הפעולה לא משתנה, בינתיים המנגנונים לא משתנים, ולכן אין שום סיבה לשנות את המדיניות. צריכים גם להעביר להם את הכסף, כי בלי כסף שלנו, של האמריקנים ותרומות לא תהיה רשות.

על פתיחת מעבר רפיח אמר ראש השב"כ: "לא בטוח שהמעבר ייפתח. יש משאים ומתנים. דה פקטו הוא כבר די פתוח. זה ענין סימבולי. המעברים הלא רשמיים פתוחים, המנהרות פתוחות.

לגבי המתרחש בארצות ערב אמר ראש השב"כ: "מתרחשים באיזור תהליכים דרמטיים, אך אני מזהיר את כולם שלא להתנבא לאן התהליכים עוברים. התהליכים בראשיתם, הם רחוקים מהסוף של ההתחלה. קשה להעריך אם יש כאן איומים או הזדמנויות. אני מעריך שיש גם וגם. האם זה האביב של העמים הערבים או החורף אני לא יודע לומר".

לגבי הסכסוך הישראלי-פלשתיני והשסע בין יהודים וערבים בארץ אמר דיסקין: "אני לא יודע אם אפשר לפתור את זה, אני יודע שאפשר לטפל בו ולכוון אותו למקומות שימנעו עימותים לפרקי זמן ארוכים".

מקטינים את השב"כ

ראש השב"כ ציין כי כיום "אין בשב"כ תרבות שקר. התרבות של השירות  מבחינת תרבות האמת, תרבות התחקיר, היא מהטובות ביותר במערכת הביטחון הישראלית. האירגון לא מחפה, לא מטייח גם כשיש דברים מביכים".

דיסקין גילה כי בשנים האחרונות הוא הוביל מהלך של הקטנה של השב"כ. "השב"כ גדל מאד בעשור האחרון, ועוד לפני כן מרצח רבין ופיגועי אוסלו" – אמר ראש השב"כ היוצא – "קצב הגדילה של השב"כ בשנות אוסלו עד לפני שנתיים וחצי היה בין שלושה וחצי לחמישה בשנה. זהו קצב גידול גבוה. נזקקנו לכך כי נכנסנו לאוסלו עם יכולות, אבל לא עם אנשים. הממשלה, האוצר, איפשרו לנו לגדול. כיום השב"כ עובד עם משרד האוצר עם תוכנית רב שנתית של 4 שנים, לשנים 2010-2013, ועם הסכם תקציב רב שנתית. יש לנו תוכנית  וזה איפשר בניית תוכנית ארוכת טווח, דבר שתרם תרומה לשב"כ לבנות את הכוח שלו.

"הגענו למסקנה שיש לרסן את הגדילה" – הוסיף דיסקין – "ראינו שמרכיב השכר מהווה נטל על התקציב, דבר שפוגע ביכולות. 62 אחוז מהתקציב הולך לשכר, לעומת 38 אחוז מהתקציב ליכולות. ראינו שהשכר מעיק כי הוא פוגע ביכולת להתעצם בתחומי בנין הכוח. לאור זאת קיבלנו החלטה אירגונית ניהולית שאני הובלתי, לצמצם את האירגון עד לסדר גודל של למעלה מ-3 אחוזים מתחילת 2010.

הקטנו אותו לגודל האופטימלי שאנו סבורים שהוא צריך להיות. הורדנו את כמות מקבלי המשכורות. היעד הוא להגיע להקטנה של 5 אחוזים מהמקום בו יצאנו לדרך. תפקיד של אירגון הוא לגדל שרירים, לא לגדל כרס".

לגבי הצלחות השב"כ ציין דיסקין כי השב"כ גם הצליח בשנים האחרונות להביא את דוקטרינת הסיכול המשולב: כל הגורמים בשב"כ מקיימים תהליכי עבודה ביניהם "ברמת רצפת הייצור האירגוני – לא בהנהלות. החוקר או הרכז בשכם או ברמאללה עובדים ביניהם, וכל אחד משתף פעולה עם עמיתו. שילוב היכולות הופך את השלם לגדול מסך חלקיו. זה הוכח ככלי מנצח. אירגונים אחרים בישראל ובעולם לומדים מאיתנו את המהלך. זו תפיסה שהוכיחה את עצמה. זה הקנין הרוחני שלנו".

לגבי המינוי של מחליפו אמר דיסקין כי "תהליכי המינוי במדינת ישראל אינם טובים. אבל אין לי כרגע הצעה איך עושים זאת בדרך יותר טובה. צריכים לחשוב איך עושים זאת בדרך טובה יותר".