שביתת הרופאים
שביתת הרופאיםפלאש 90

ההסתדרות הרפואית (הר"י) מתריעה מפני משבר בתחום הפתולוגיה, העלול לשבש את האבחון והטיפול בחולי סרטן. בכנס חירום שנערך היום (יום ראשון, 8.5) בבית החולים ע"ש שיבא, בתל השומר, הוצגו נתונים קשים אודות המצוקה במקצוע הפתולוגיה – והעומס ההולך וגובר על הרופאים העוסקים בו.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, אמר בכנס החירום: "מאבק הרופאים העלה למודעות הציבורית את חשיבות המקצועות השונים ברפואה ובהם- עבודת הפתולוגים, המתבצעת מאחורי הקלעים. ללא החלטה של הממשלה להציל את הרפואה הציבורית, בריאות הציבור תמשיך להיפגע מהמצב הקשה, אליו נקלענו. מדינת ישראל עוברת לרפואה של אשליות, שמנוהלת במתכונת של כיבוי שריפות, ואין עתיד אם לא נחולל שינוי".

ד"ר אידלמן התייחס למשא ומתן וציין כי "מאבק הרופאים יימשך עוד שבועות רבים ואף חודשים. האוצר מתבצר בעמדתו. הם לא מאמינים שמצבה של הרפואה הציבורית כה גרוע, שרופאים עוזבים את הארץ, עוברים מהרפואה הציבורית לרפואה פרטית ואף עוזבים את המקצוע".

הפתולוגיה מוגדרת – הן על ידי האוצר והן על ידי ההסתדרות הרפואית – כמקצוע במצוקה, והר"י דורשת הכפלת התוספת למקצועות האלה, לעומת התוספת המוצעת על ידי האוצר. בסך הכל, עובדים כיום במדינת ישראל 119 רופאים מומחים בפתולוגיה, כש- 60% מהם בני 50 ומעלה. על פי התחזית, ירד בתוך חמש שנים מספר הפתולוגים המומחים ב- 10%, ומגמת הירידה תמשיך ותחריף עוד יותר בחמש השנים הבאות.

בכנס התריעו כי העומס הגובר על הפתולוגים יגרום לעיכובים – אך גם חלילה לבעיות בטיפול, שעלולות להיווצר כתוצאה מהתנאים הקשים בהם עובדים הרופאים.

ד"ר יצחק (צאקי) זיו נר, מ"מ יו"ר הר"י ויו"ר איגוד רופאי המדינה, מתריע כי "התקינה בתחום הפתולוגיה, שהוגדרה עוד בשנת 1976, שוב אינה רלוונטית כיום – משום שהיא מבוססת על כמות מיטות בבית חולים בעוד 75% מהבדיקות הפתולוגיות אינן מתקבלות  מבתי חולים, אלא ממכונים, ומרפאות חיצוניות. על פי מחקר שנערך בהזמנת הר"י, על מנת להבטיח שירות וטיפול איכותי לחולים בארץ, נדרשת הגדלה מיידית של 153% במספר הפתלוגים".

ד"ר זיו נר הוסיף, כי "הפתולוגים מהווים מודל לאוכלוסיית רופאים, המוותרים למעשה על כל סיכוי לתעסוקה פרטית – לטובת עבודה בבית חולים בלבד. הר"י דורשת להגדיר מודל תגמול ייחודי לרופאים כאלה, לרבות תקינה ייעודית שתכלול הבטחת מקום עבודה למומחים. בנוסף, מבקשת הר"י במו"מ עם האוצר חבילת הטבות שתבטיח את איכות חיי הרופא, ומנגנון לתמרוץ השתלמויות, שימנע את המצב הנוכחי בו סופג הרופא פגיעה מיידית בשכרו בעת שהוא יוצא להשתלמות או לחופשה".

ד"ר יהודית זנדבנק, מנהלת המכון לפתולוגיה במרכז הרפואי אסף הרופא ויו"ר איגוד הפתולוגים, מסבירה כי "הפתולוגיה מהווה כיום בסיס לרפואה המודרנית – וללא הרופא הפתולוג, העומד מאחורי הקלעים – לא יוכל הרופא המקצועי לעבוד. מספר הרופאים הפתולוגיים בישראל עומד על 1.96 רופאים מומחים ל- 100 אלף תושבים, לעומת 4.43 רופאים ל- 100 אלף בארה"ב, ופתולוגים בישראל מבצעים יותר מפי שניים בדיקות בהשוואה לעמיתים בעולם. ד"ר זנדבנק מתריעה כי עומס היתר גורם לטעויות אבחון, לרבות חשש לטעויות בחולי סרטן. העומס הזה מעכב גם מתן תשובות לחולים – מה שעלול להיות קריטי לחולי סרטן, והמצב חמור עוד יותר בבתי חולים בפריפריה".

פרופסור איריס ברשק, מנהלת המכון לפתולוגיה בבית החולים שיבא וראש החוג לפתולוגיה בבי"ס לרפואה בת"א. מציינת כי "בעוד מרבית האנשים חושבים שעיקר העבודה של פתולוג היא נתיחת גופות, הרי למעשה רק מיעוט מהפתולוגיים מתעניינים בנתיחת גופות וברפואה משפטית. עיקר המהות וההתעסקות של הפתולוג היא בחולה החי: מרבית הפתולוגים מתעסקים באבחנה של גידולים. התפתחויות בתחומי המחקר וטכנולוגיות האבחון, הולידו מציאות שבה שני שליש מזמן העבודה של של פתולוג מוקדשים כיום לפעילות העוסקת באבחון מחלת הסרטן, קביעת אפשרויות הטיפול וניתוח תוצאות הטיפול הזה. במחקר באונטריו, קנדה, נמצא כי מספר הפתולוגים העוסקים באבחון סרטן גדול ממספר האונקולוגים המטפלים בחולי סרטן. לפתולוג יש תפקיד משמעותי ביותר ברצף הטיפול בסרטן – והערכת כוח האדם חייבת לכלול את ההבנה הזאת ולהתאים לעידן הטכנולוגי העכשווי".