אות אזרחי מהנשיא
אות אזרחי מהנשיאפלאש 90

חברי הכנסת (תא"ל במיל) מירי רגב וח"כ רוברט טיבייב יגישו ביום שני הבא את הצעת חוק עיטורי הנשיא. מטרת החוק לייצר מנגנון של הוקרה וכבוד לאזרחים שנפלו בעת שירותם האזרחי, לדוגמא כבאים, אנשי מד"א, זק"א, לצד אזרחים שסיכנו חייהם למען הצלת חיים של אחרים תוך סיכון עצמם."אנו רוצים לאמץ את המודל של הממלכה הבריטית, הם נתנו מענה מכובד לעניין זה" אומרים ח"כ רגב וטיבייב.

הצעת החוק נולדה לאור הויכוח החריף שפרץ בשבוע האחרון סביב סוגיית הכרתם של הכבאים שנספו באסון הכרמל שעה שנחלצו להצלתם של סוהרי השב"ס ותושבי האזור. הסיבה העיקרית לפרוץ המשבר קשור ברצון המשפחות להכירם כחללי צה"ל. הדבר יצר כזכור קרע לא פשוט בתוך משפחת השכול בישראל.

טיבייב ורגב מנמקים את הצעתם ומציינים כי "מאבקים אלו הם לא נחלתה של מדינת ישראל. כבר בשנות מלחמת העולם השנייה פרץ בעולם, בדגש על ברה"מ ובריטניה משבר בין משפחות של אזרחים לבין חללי הצבאות השונים. גם אז באותן מדינות למודות סבל ומלחמות עלתה דרישה להעניק לאזרחים רבים שגילו אומץ וסיכנו חייהם בעורף לטובת הצלתם של אזרחים ושכניהם שנפלו קורבן לאלימות באותן שנים. הצעת החוק מבקשת לאמץ את המודל הבריטי המעניק שורה של עיטורים(מדליות לאזרחים) על פועלם. גם אז חשבו כי כבאים שהינם אזרחים במהותם צריכים לקבל אות גבורה מיוחד מהמלך והמלכה.   

לפיכך בשנת 1940, הרגיש המלך ג'ורג' השישי את הצורך להכיר רשמית במעשים בודדים של גבורה יוצאת דופן של האוכלוסייה האזרחית בזמן הבליץ - ההפצצות של גרמניה הנאצית נגד ערי בריטניה. הוא החליט לפתוח את האותות גם לאזרחים לא חמושים. עד אז להוציא את צלב ויקטוריה העיטורים היו שמורים רק לחיילים או שוטרים. המלך יצר את צלב ג 'ורג' ו ג'ורג' מדליה. היה זה פרי של דיונים ארוכים ולאחר עיון מדוקדק יותר, הן באשר לזכאות והן באשר לעיצוב.

העיטור האזרחי הינו של צלב כסף רגיל, עם צופן רויאל "GVI" בזווית של איבר אחד. במרכז נמצא מדליון עגול מראה סנט ג 'ורג' והדרקון, ומוקף הכתובת, "לקבלת האבירות". ההיפך הוא פשוט נושא את שם הנמען ואת התאריך של פרס. 

המלך הכריז על ייסוד המודל של הצלב ג'ורג' בשידור לבריטניה והאימפריה ב 23 ספטמבר 1940. בנאומו המלך אמר: "על מנת שהם צריכים להיות ראויים החלטתי ליצור בכל סימן פעם אות כבוד עבור גברים ונשים בכל תחומי החיים האזרחיים. אני מציע לתת את השם שלי כדי הבחנה חדשה זו, אשר תכלול הצלב ג 'ורג', אשר ידורגו ליד צלב ויקטוריה, ואת מדליית ג 'ורג' להפצה רחבה יותר".

העיטור מוענק רק "על מעשי הגבורה הגדולים או של רוב אומץ בולט, בנסיבות של סכנה קיצונית". היא זכתה ישירות 156 אנשים (84 לאחר מותם). זה הוענק על יותר מ -100 בני אדם במהלך מלחמת העולם השנייה. אגב האות יכול להינתן לקבוצה ואל רק ליחידים.

רגב וטיבייב מוסיפים ומזכירים דוגמא בולטת ומוכרת באנגליה - סיפורה הדיילת ברברה גיין הריסון, אשר זכתה לאחר מותה בשנת 1969, באות הגבוה. מטוסה  התרסק בנמל התעופה הית 'רו. היא סייעה לנוסעים להימלט. גופתה נמצאה ליד אדם נכה שעה שהיא רוכנת עליו. שניהם נספו באותה דליקה. 

ח"כ רגב וטיבייב אומרים: "סיפורה של הדיילת אם היה מתרחש בישראל יכול והיה מייצר שיח דומה על הכרתה כחלל צהל א מערכות ישראל. בברטיניה העניקו פתרון נכון שעה שבנו מערכת עיטורים אזרחית. אנו רוצים לאמץ מודל זהה שישאיר לנשיא את החופש להעניק את העיטורים שיהיו על שמו, כדמות הממלכתית הראשונה במעלה.