שאול גולדשטיין
שאול גולדשטיין

בניית גדר הביטחון באזור גוש עציון הופסקה עד לאמצע שנת 2012 בגלל בעיות תקציביות - כך עולה ממסמך פנימי של משרד הביטחון שהגיע הבוקר (רביעי) לידי כלי התקשורת. אורך הקטע שטרם נבנה עומד על כ-40 קילומטרים ועלות השלמתו מוערכת בחמישה מיליארד שקלים.

ראש המועצה האזורית גוש עציון אומר לערוץ 7 כי מבחינתו צריך להפסיק את בניית הגדר ולפרק אותה בחלק מהמקומות, "לבנות גדר זה עסק מאוד יקר, כל קילומטר גדר עולה 10 מיליון שקלים, כדי להשלים את הגדר צריכים עוד 4 מיליארד שקלים. מדינת ישראל צריכה את הכסף הזה למאבקים יותר חשובים, כמו לסוגיית הגרעין האירני, לחמאס בעזה, לחיזבאללה בלבנון ולטרור ביו"ש. להשקיע את הכסף הזה בגדר זה בזבוז. כוחות הביטחון הצליחו להוריד את הטרור לרמה נמוכה, כל נפגע זה כאב לב ואבל גדול, אבל אנחנו צריכים את הכסף לדברים אחרים".

שאול גולדשטיין מזהיר כי המשך בניית הגדר עלול להפוך את צה"ל לצבא מוחלש, מוגבל ובלתי אפקטיבי בעליל, "מה שבעיקר מטריד אותי בבניית הגדר זה שני דברים, קודם כל יש הרבה פוליטיקאים שמתאהבים בגדר, והגדר הופכת להיות גבול. כמובן מההיבט הפוליטי אנחנו מתנגדים לזה שזה יהיה גבול כי מבחינתנו צריך לספח את כל יהודה ושומרון לארץ ישראל".

"אבל מעבר לכך עלול לקום יום אחד איזה ראש ממשלה או שר בטחון שיגידו שהגדר זה דבר נפלא וכדי להוריד את החיכוך מול הפלשתינאים וכדי לקדם משאים ומתנים ריקים מתוכן מול העולם, בואו ונוותר להם על עוד משהו ונותיר את צה"ל מעבר לגדר. ברגע שצה"ל ייצא מעבר לגדר, יגמר הביטחון גם ברעננה וגם בפתח תקווה ולא רק באלון מורה וגוש עציון. ולכן אני חושב שהגדר הזאת זה אחיזת עיניים, צריך להפסיק לבנות אותה. יש מקומות שהייתי מפרק אותה ומשאיר את הגדר רק במקומות מסוימים שצריך להקשות שם על טרוריסטים לעבור. בכל שאר המקומות זה פשוט בזבוז כסף של מישהו שרצה לרתום את הפוליטיקה שלו על הגב של הביטחון שלנו".

ראש מועצת גוש עציון סבור שדווקא הפיגוע באיתמר צריך להוכיח לנו שהגדר היא לא המענה האמיתי לטרור, "הנה באיתמר היה גדר וחצו את הגדר, אפילו שהיא הייתה גדר אלקטרונית. כשמנתחים מה קרה שם, הערבים עשו שם משהו מאוד חכם. הם באו לגדר, נגעו בה והסתלקו, השומר בא וראה שאין שום דבר והלך. שוב הם באו ונגעו והסתלקו, שוב השומר ראה שאין שום דבר ושוב הלך. בפעם השלישית הם נגעו בגדר והשומר לא הגיע, בפעם הרביעית הם כבר עברו את הגדר. הטכניקה הזאת מקובלת בכל הגדרות בעולם, אפשר לעבור את הגדר עם סולם, או עם טרקטור טלסקופי, אפשר לשלוח טילים ומרגמות שכל בית מלאכה יכול לייצר ולירות מעבר לגדר".

"לכן הגדר היא לא חזות הכול. הגדר היא אמצעי נוסף בשרשרת של אמצעים שהחשוב בהם, זה שכוחות הביטחון שלנו יכולים להיות בכל מקום ובכל שעה. ואת זה אנחנו עלולים להפסיד אם בניית הגדר תמשך".