שתיקה חדשה. שטייניץ
שתיקה חדשה. שטייניץפלאש 90

שר האוצר יובל שטייניץ הורה על סיום הקפאת הכספים לרשות בעקבות מה שמוגדר בסביבתו כ"קבלת הבהרות בנושא". זאת לאחר דחייה בת שבועיים, שהוגדרה ע"י שטייניץ, כהוצאת כרטיס צהוב לרשות הפלסטינית.

שטייניץ הורה הלילה לקיים פגישה בהשתתפות נציגי משרד האוצר ונציגי הרשות, זאת לקראת העברת כספי המיסים של חודש מאי בימים הקרובים. מדובר בשלוש מאות מיליוני שקלים.

כאמור בסביבתו של שטייניץ קובעים כי המהלך בוצע לאחר שהתקבלו בממשלת ישראל ההבהרות המתאימות לפיהן לא יועברו כספים אלה לפעילי חמאס או לפעילות טרור, ולא יהיה כל שינוי בדפוסי הטיפול בכספים ביחס למה שהיה נהוג עד כה.

עם זאת, שר האוצר הבהיר שבמידה ובחודשים הקרובים תקום ממשלה בהשתתפות החמאס, או במידה ויהיה שינוי לרעה בדפוסי ההתנהלות של הרשות בכל הנוגע לטרור, ארגוני טרור או פעילות עוינת, שומרת ישראל לעצמה את הזכות להוציא כרטיס אדום ולמנוע את העברת הכספים, כפי שנהגה במקרים דומים בעבר.

כאן המקום להזכיר את דבריהם של גורמים בזירה הפוליטית המדיית והכלכלית שקבעו נחרצות שאין כל בסיס לאפשרות בה תפעל הרש"פ בשתי קופות שונות, קופה לחמאס וקופה לפתח' לאחר הסכם הפיוס בין שני הפלגים. זכורים דבריה בערוץ 7 של חברת ועדת החוץ והביטחון מירי רגב לפיהם היא הייתה "מצפה מדוקטור, ובוודאי מהדוקטור שטייניץ שיידע שכשמדברים על איחוד אין דבר כזה קופה מאוחדת או לא מאוחדת. האמירה הזו של שטייניץ מפליאה אותי. החיבור בין פתח לחמאס הוא לא רק להנפת ידיים...". כמו כן דבריו של הכלכלן נחום גוטנטג שקבע, גם הוא בערוץ 7 כי שיתוף הפעולה הרשמי בין חמאס לפתח' אינו מאפשר עוד עצימת עיניים ומחייב הגדרת הרש"פ כעוינת.

אם כן לאילו הבהרות מתכוונת סביבת שר האוצר שטייניץ? או שמא מדובר בלחץ בינלאומי שהופעל באופן מסיבי על ממשלת ישראל בדרישה שלא להקפיא את העברת הכספים? כזכור, לחץ שכזה הופעל החל מהיום הראשון בו נודעה כוונתו של שטייניץ להקפיא את העברת הכספים. האירופים טענו שמדובר בכספים פלשתיניים וחובה על ישראל להעבירם. נראה שהלחץ פעל. ללחץ זה נוסף כל הנראה גם מסעו הקרוב של נתניהו לארצות הברית כסיבה למהלך. ההערכות הן שהקפאת כספים תתפרש בעיני האמריקאים כהקשחת העמדה הישראלית כלפי הרש"פ ותוביל לחץ נוסף על נתניהו.